JEHOVAS VIDNER årsag til SAMVITTIGHEDSKRISE Tidligere medlem af Jehovas Vidners
Styrende Råd afslører sandheden om
dette trossamfund.
Eksklusivt indlæg til det danske
folk
du kan få et indblik om bag vagttårnsforhænget,
idet vi her præsenterer dig for et uddrag af
Raymond Franz' bog:
SAMVITTIGHEDSKRISE:
Kapitel 1
SAMVITTIGHEDENS PRIS
MORALSKE UDFORDRINGER møder vi alle, hvad enten vi vil eller ej -
ingen af os kan undgå disse bittersøde oplevelser, der kan
berige vort liv eller forarme det, og som kan være prøvestenen
for vort forhold til dem, som kender os. Det hele afhænger af vor
reaktion på udfordringen - vi må vælge, selv om det til
tider kan være svært.
Vi kan naturligvis foretrække at omgive vor samvittighed med en
kokon af selvtilfredshed, så vi passivt lader stå til, idet vi
beskytter vore inderste følelser mod alt, hvad der kunne forstyrre
dem. Når der så opstår problemer, så kan vi undlade
at tage stilling til dem og i stedet sige som så: "Det her holder
jeg mig udenfor - selv om det berører andre og måske sårer
dem, så kommer det ikke mig ved!" Der er nogen, der indtager en
sådan"afventende" holdning hele livet. Men når alt er
sagt og gjort, og livet nærmer sig sin afslutning, så må
det trods alt være mere tilfredsstillende for dem, der havde sine
meningers mod, end for dem, der altid veg tilbage fra ansvaret.
Til tider kunne man ligefrem tro, at folk med stærke
overbevisninger er ved at dø ud, at de er et fænomen fra
fortiden, der nu næsten er forsvundet. De fleste af os har rimeligt let
ved at følge samvittighedens bud, så længe der ikke
står for meget på spil; men når der står meget
på spil, når omkostningerne er høje, så kan det
være svært at følge sin samvittighed, at bedømme
tingene rigtigt moralsk set og at tage følgerne. Når prisen er
høj, står vi på moralens skillevej - så står
vi overfor en ægte krisesituation.
Denne bog handler om sådanne kriser og om nogle menneskers
måde at løse dem på - og virkningerne heraf på deres
liv.
Det skal indrømmes, at det, bogens personer har været udsat
for, langt fra er så dramatisk som f.eks. kætterprocessen mod
John Wycliffe, den rænkefulde jagt fra land til land på William
Tyndale eller Miguel Servetos rædselsfulde død på
bålet. De kampe og lidelser, bogens personer er udsat for, er ikke
desto mindre lige så intense på deres måde. Kun få af
dem formår at udtrykke deres synspunkter på samme veltalende
måde som Luther, skønt deres standpunkt er meget lig hans, da
han sagde til de 70 mænd, der dømte ham:
"Dersom jeg ikke overbevises af Vidnesbyrd fra Skriften
eller af klare Grunde, kan jeg ikke vige. Thi jeg tror hverken på
Pavens eller Kirkemødernes Ufejlbarhed, eftersom det er aabenlyst, at
de ofte har taget fejl og modsagt sig selv. Jeg er blevet overbevist at de
Skriftsteder, jeg har nævnt, og min Samvittighed er bundet til Guds
Ord. Jeg kan ikke og vil ikke tilbagekalde noget, thi det er farligt og
urigtigt at handle imod sin Samvittighed. Gud hjælpe mig. Amen."
1
For mere end 1900 år siden, længe før nogle af disse
mennesker levede, blev apostlene Peter og Johannes stillet ansigt til ansigt
med næsten det samme problem, da de blev stævnet for en domstol
bestående af de mest respekterede medlemmer af det religiøse
samfund, de havde tilhørt hele deres liv, og de stod frem og sagde
frimodigt:
"Døm selv om det er ret i Guds øjne at
høre mere efter jer end efter Gud. Men vi for vort vedkommende kan
ikke holde op med at tale om det vi har set og hørt."
2
De mennesker, jeg skriver om, hører til blandt mine
nærmeste venner, og de har tilhørt trossamfundet Jehovas Vidner.
Meget tyder på, at deres oplevelser på ingen måde er
enestående, og at der indenfor mange andre trosretninger findes
mennesker, der slås med lignende samvittighedsspørgsmål.
De står overfor det samme problem som Peter og Johannes og flere andre
efter dem, nemlig: kampen for at holde fast ved sin personlige
overbevisning under pres fra religiøse autoriteter.
Det er for mange et følelsesmæssigt tovtrækkeri.
På den ene side vil de helst undsige den menneskelige autoritet, der
har lagt sig mellem dem og deres Skaber, vrage religiøs dogmatisme,
lovtrældom og blind autotitetstro, for i stedet at holde sig til
læren om, at Jesus Kristus og ikke et menneskeskabt, religiøst
råd er "hver mands hoved". 3 På den anden side
risikerer de derved at måtte sige farvel til livslange venskaber, at
opleve at familiebånd bliver skåret over, og at måtte
afskrive sig flere generationers religiøs arv. Ved en sådan
skillevej er der ingen lette løsninger.
Det er derfor ikke blot "en storm i et glas vand" eller et
større stridsspørgsmål i et mindre trossamfund, der her
er tale om. Selv om kun få personer er direkte involveret, så
tror jeg, at ethvert menneske kan drage fordel af at læse denne
bertening, for det er et stridsspørgsmål af vital interesse, som
gennem tiden tit og ofte har forårsaget alvorlige samvittighedskriser
hos mange. Det drejer sig om friheden til at søge sandheden uden
snærende bånd og om retten til at have et personligt forhold til
Gud og hans Søn uden præstelig indblanding fra menneskelige
autoriteter. Medens det meste af det her beskrevne overfladisk set synes at
være møntet på Jehovas vidners organisation,
berører de grundlæggende, principielle spørgsmål i
virkeligheden alle, der kalder sig kristne.
Nogle af de mennesker, jeg kender, har måttet betale en høj
pris for at holde fast ved deres overbevisning om, at "det er farligt og
urigtigt at handle imod sin Samvittighed". Som et resultat af en
religiøs proces finder de sig pludselig adskilt fra deres familie -
afskåret fra forældre, sønner og døtre,
brødre og søstre, ja, selv bedsteforældre eller
børnebørn. De kan ikke længere nyde samværet med
dem, der har været deres venner hele livet, og som de holder meget af,
for hvis deres venner bliver ved med at komme sammen med dem, risikerer de
selv at blive udsat for den samme proces. De må se på, at deres
gode navn og rygte, som de har været et helt liv om at opbygge, svines
til, og de bliver berøvet enhver mulighed for at have positiv
indflydelse på de mennesker, de kender allerbedst i deres samfund, i
deres land, i hele verden. Materielle tab, ja, selv fysisk mishandling og
tortur, kan være lettere at klare end den slags behandling.
Hvad kan bevæge et menneske til at løbe en sådan
risiko? Hvor mange ville gøre det i dag? Der findes
selvfølgelig altid mennesker, der på grund af hårdnakket
stolthed, begær efter materiel vinding, magt, prestige, en
fremtrædende stilling eller endog sanselige nydelser, er villige til at
udsætte sig for sådanne ting. Men når alt tyder på,
at det er lige det modsatte, de kan vente sig - hvad er det så, der
driver dem?
Det, der er sket blandt Jehovas vidner, giver et usædvanligt og
tankevækkende indblik i den menneskelige natur. For udover de
mennesker, der er villige til at se en udstødelse i øjnene for
at bevare en god samvittighed, hvad så med det langt større
antal, der føler sig forpligtet til at støtte en sådan
udstødelse og dermed acceptere, at familiebånd og
mangeårige venskaber bliver brudt? Der er ingen tvivl om disse
menneskers oprigtighed, eller at de er kede af at skulle udføre, hvad
de anser for en nødvendig religiøs pligt. Men hvilken
overbevisning og hvilke ræsonnementer motiverer dem da?
Det er værd at lægge mærke til, at de involverede
personer ikke er yderliggående elementer indenfor Jehovas vidner, men
mennesker der har været tilsluttet organisationen i tyve, tredive,
fyrre, ja, måske flere år. Fremtrædende medlemmer af
Jehovas vidners internationale hovedkvarters stab i Brooklyn, New York;
mænd, der har fungeret som rejsende tilsynsførende eller
ældste; kvinder, der har været mange år i
missionærtjenesten. Da de i sin tid blev Jehovas vidner, opgav de tit
venskaber med personer af en anden tro, fordi sådanne forbindelser ikke
er velsete indenfor vidnerne. Herefter var deres eneste venner at finde
indenfor den samme tro. Deres liv blev bygget op omkring de mål,
organisationen satte; ligesom de lod den bestemme, hvilken uddannelse eller
hvilket arbejde de skulle vælge. Deres "investering" var
kolossal, det dyrebareste de ejede. Og nu måtte de se alt dette
gå tabt, miste enhver værdi på nogle få timer.
Jeg finder det besynderligt, at meget af den værste undertrykkelse
af personlig frihed i vor tid kommer fra religiøse grupper, der engang
udmærkede sig som forsvarere for menneskers ret til at følge
deres samvittighed.
For at illustrere dette vil jeg i det følgende beskrive, hvad der
indenfor samme år hændte tre mænd, alle ansete lærere
indenfor deres trossamfund:
Én skrev i løbet af ti år bøger og holdt
foredrag, hvori han angreb selve grundlaget for sin kirkes autoritære
opbygning.
En anden holdt et foredrag for et tusindtalligt publikum, hvor han satte
spørgsmålstegn ved sin kirkes lære om et
nøgleår og dette års betydning for opfyldelsen af Bibelens
profetier.
Den tredje derimod udtalte sig ikke offentligt. Kun overfor sine
allernærmeste venner gav han udtryk for divergerende synspunkter
angående visse lærepunkter.
Ikke desto mindre var graden af de respektive trossamfunds sanktioner
mod disse mænd omvendt proportionale med omfanget af deres handlinger;
den største strenghed blev udvist, hvor man mindst havde ventet det.
Den første person er Hans Küng, romersk-katolsk præst
og professor ved Tübingen universitet i Vesttyskland. Efter i ti
år at have givet sin kritik til kende og herunder benægtet dogmet
om pavens og biskoppernes ufejlbarlighed, behandlede selve Vatikanet hans
sag, og i 1980 fratog man ham hans status som katolsk teolog. Han er dog
stadig præst og en af de ledende skikkelser indenfor universitetets
økumeniske forskningscenter. Selv kommende præster kan gå
til hans forelæsninger, uden at de derved udsætter sig for
kirketugt. 4
Den anden er den australskfødte professor Desmond Ford, der er
syvendedagsadventist. I en tale han holdt for ca. tusind adventister på
et californisk universitet, satte han spørgsmålstegn ved et af
adventisternes kardinalpunkter, nemlig året 1844, hvilket førte
til en kirkelig høring. Man bevilgede ham seks måneders orlov,
for at han kunne forberede sit forsvar; og i 1980 mødtes han med
ét hundrede repræsentanter for kirken, der hørte på
hans vidnesbyrd i halvtreds timer. Adventkirkens embedsmænd besluttede
herefter at afsætte ham fra hans lærepost og fratage ham hans
status som præst. Han er dog ikke blevet udstødt eller udelukket
fra sin kirke, skønt han har offentliggjort sine synspunkter og
fortsætter med at tale om dem i adventistkredse. 5
Den tredje er Edward Dunlap, som i mange år var administrator ved
Jehovas vidners eneste missionærskole, "Watchtower Bible Scool of
Gilead". Tillige en af hovedkræfterne bag organisationens
bibelordbog, Aid to Bible Understanding [dansk: Hjælp til
forståelse af Bibelen], og forfatter til Selskabets eneste rigtige
bibelkommentar, Commentary on the Letter of James [Kommentar til
Jakobs brev]. Sine divergerende meninger angående visse
lærepunkter udtrykte han kun overfor sine allernærmeste venner. I
foråret 1980 blev han indkaldt til et lukket møde med et udvalg
på fem mænd, ingen af dem medlemmer af organisationens Styrende
Råd, hvor han i nogle timer blev forhørt om sine synspunkter.
Efter at have været tilknyttet organisationen i over fyrretyve år
blev han frataget sit arbejde og sit hjem på det internationale
hovedkontor og udstødt af organisationen.
Således viste det sig, at det trossamfund, der for mange havde
stået som det mest autoritære, var det, der udviste den
største tolerance. Hvorimod den organisation, der havde
fremhævet sig selv som forkæmper for religions og talefrihed,
udviste den mindste.
Heri ligger der et paradoks. Til trods for at vidnerne meget
ihærdigt besøger folk ved dørene, er det kun ganske
få, der ved andet om dem, end at de nægter at modtage
blodtransfusion, ikke vil hilse flaget eller andre symboler, nægter
militærtjeneste og deltagelse i politisk virksomhed. Men de, der kender
noget til kampen for frihed i amerikanske retssale, ved, at Jehovas vidner
har ført omkring 50 sager helt op til De Forenede Staters
Højesteret, alle for friheden til at følge sin samvittighed,
herunder også retten til at forkynde for andre på trods af
modstand og misbilligelse. I lande hvor forfatningen giver denne
samvittighedsfrihed, kan de uhindret benytte sig af disse rettigheder. I
andre lande har de været genstand for svære forfølgelser i
form af arrestationer, fængsling, mobning, prygling og forbud mod deres
forkyndelse og litteratur.
Hvordan kan det da være, at hvis nogen blandt Jehovas vidner i dag
giver udtryk for divergerende opfattelser angående organisationens
lære, kan de næsten være sikre på at blive udsat for
religiøs retsforfølgelse med udstødelse til
følge, med mindre de da trækker deres ord tilbage? Hvordan kan
de, der praktiserer disse metoder, give en fornuftig forklaring på en
så åbenlys selvmodsigende holdning? Det vil være naturligt
at spørge, om Jehovas vidner udholder forfølgelse og
mishandling fra deres modstanderes side, udelukkende fordi de anser
det for at være af vital betydning for deres samvittighed eller om de
gør det af ren og skær angst for at overtræde deres
organisations lærepunkter, hvilket de ved kan medføre alvorlige
disciplinære konsekvenser for dem.
Nogle vil sikkert sige, at problemet ikke er helt så enkelt, som
det fremstilles her, at der er andre, mere afgørende faktorer at tage
hensyn til. Er det ikke nødvendigt med religiøs enhed og orden?
Er det ikke nødvendigt med beskyttelse mod mennesker, der spreder
falsk, splittende og ødelæggende lære? Er det ikke
nødvendigt med tilbørlig respekt for autoritet?
At ignorere disse faktorer ville være tegn på en
højst urealistisk indstilling til tingene.
Kan frihed, hvis den misbruges, ikke føre til uansvarlighed og
forvirring, måske endda ende i anarki? Tålmodighed og tolerance
kan ligeledes vise sig kun at være en undskyldning for ubeslutsomhed og
uvirksomhed og en sænkning af det moralske niveau. Selv kærlighed
kan vise sig at være ren og skær sentimentalitet, afsporede
følelser, der negligerer de egentlige behov og dermed fører til
sorg og ulykke. Alt dette er sandt, og det er, hvad de, der i kraft af
religiøs autoritet ønsker at beherske andres samvittighed,
fokuserer på.
Hvad bliver imidlertid konsekvensen, hvis åndelig
"ledelse" udvikler sig til mentalt herredømme, ja, endog
åndeligt tyranni? Hvad sker der, hvis den så
ønskværdige enhed og orden søges opnået gennem krav
om organisatorisk ensretning og ved et regimente, der bygger på
paragrafrytteri? Hvad bliver resultatet, når tilbørlig respekt
for autoritet forvandles til blind lydighed og krybende underdanighed,
så man helt opgiver sit personlige ansvar ind for Gud til at
træffe sine egne afgørelser, dikteret af ens egen samvittighed?
Disse aspekter må tages i betragtning for ikke at give et falsk og
fordrejet billede. I resten af denne bog vil jeg forsøge at belyse
disse problemers indvirkning på menneskelige forhold, belyse ensidige
personers usædvanlige indstilling og handlemåde og de
yderligheder, de vil gå til, for at opretholde deres ensidige syn
på sagen.
Det er min mening, at forståelse af disse ting også kan
føre til forståelse af de egentlige stridsspørgsmål
på Jesu og apostlenes tid, og af hvordan og hvorfor der på
så relativ kort tid og på så underfundig måde kom
afvigelser ind i deres lære. Læsere fra andre religiøse
retninger, der kunne fristes til hurtigt at dømme Jehovas vidner,
gjorde måske klogt i først at se nærmere på deres
eget religiøse tilhørsforhold i lyset af de holdninger og den
adfærd, der her lægges for dagen.
For at få svar på de rejste spørgsmål er det
nødvendigt at gå bagom enkeltpersonerne i organisationens
indercirkel, sætte sig ind i deres lære og kontrolsystem, og
finde ud af på hvilket grundlag lederne kommer frem til deres
afgørelser og erklærede fremgangsmåde samt i nogen
udstrækning at undersøge organisationens historie og oprindelse.
Vore konklusioner kan forhåbentlig hjælpe til at afsløre
de egentlige grunde til den religiøse uro, og vise hvad der er
nødvendigt, for at de, der prøver på at være
oprigtige Kristi efterfølgere, kan leve i fred og enhed.
o-o-o-O-o-o-o
Noter:
1: Dette var de afsluttende ord i Luthers forsvarstale ved Rigsdagen i
Worms, Tyskland, i april 1521. (Niels Nøjgaard: MARTIN LUTHER,
1943, side 145.)
2: Apostelgerninger 4:19,20, Ny Verden-oversættelsen, udgivet
af Vagttårnsselskabet, dansk 1985, herefter forkortet til NV-
overs.
3: 1 Korinther 11:3, NV-overs.
4: Overværelse af disse forelæsninger regnes dog ikke med som
en del af studiet.
5: 1982 fortalte Desmond Ford under en privat samtale i Chattanooga,
Tennessee, at over 120 præster i syvendedagsadventisternes kirke indtil
da havde trukket sig tilbage eller var blevet fradømt kjole og krave,
fordi de ikke kunne støtte visse lærepunkter eller deres kirkes
seneste sanktioner.
o-o-o-O-o-o-o
Kapitel 6
DOBBELTMORAL
""På Moses' lærestol sidder de
skriftkloge og
farisæerne. Ret jer efter, hvad de siger,
og overhold det; men ret jer ikke efter,
hvad de gør. For nok taler de om det, men
de gør det ikke."
Mattæus 23:2,3; Seidelin.
Der er mange lødige og nyttige artikler i
Vagttårnsselskabets publikationer. Ofte finder man artikler, der
støtter troen på en Skaber, tilskynder til et sundt familieliv,
formaner til ærlighed, lægger vægt på betydningen af
ydmyghed og andre dyder og gør det med Skriften som grundlag. Andre
artikler taler stærkt imod religiøst bedrag og hykleri. Se
f.eks. det uddrag af en Vagttårns-artikel, der gengives på
næste side.
Sålænge Vagttårnsselskabet har eksisteret, har det
aldrig nogensinde gjort sig skyldig i at "se gennem fingre med"
eller ligefrem retfærdiggøre den urette adfærd og
overtrædelse af Guds retfærdige normer fra forskellige
religiøse organisationers og deres lederes side. Over hele verden har
Vagttårnets publikationer ført an med tydeligt og klart at
gøre opmærksom på enhver uredelig handling eller tegn
på hykleri indenfor disse organisationer. De har peget på
parallellen mellem sådanne religiøse lederes vildførelse
og farisæernes bedrag på Jesu tid. De har gjort rede for deres
egen erklærede indstilling, nemlig streng overholdelse af
retfærdige normer, moralsk uangribelighed og en retskaffen og
ærlig handlemåde i enhver henseende.
Det var lige nøjagtig dette, som medførte, at visse
oplysninger, der kom frem, medens vi diskuterede spørgsmålet om
alternativ tjeneste inden for Det Styrende Råd, vakte stor bekymring
hos mig. Oplysningerne kom fra Mexico. Men hvor chokerende disse oplysninger
end var, så fandt jeg det langt mere foruroligende at blive
konfronteret med den skarpe kontrast mellem organisationens standpunkt
overfor dette land og så det standpunkt, den havde indtaget overfor et
helt andet land nemlig Malawi (tidl. Nyasaland) i Østafrika.
For at forstå dette er det nødvendigt at kende noget til
baggrunden. I 1964 startede en bølge af forfølgelse og vold mod
Jehovas vidner i Malawi i en målestok næsten uden sidestykke i
moderne tid. Gentagne gange i løbet af årene 1964, 1967, 1972 og
1975 blev vidnerne over hele landet udsat for ondskabsfulde og brutale
overgreb fra ophidsede menneskemassers side. Ved det første angreb i
1964 måtte 1081 malawiske familier se deres hjem blive brændt ned
eller på anden måde raseret og 588 marker med afgrøde
ødelagt. Ved angrebsbølgen i 1967 rapporterede vidnerne, at
over ét tusind af deres kvinder var blevet voldtaget. En mor blev
skændet af seks forskellige mænd og hendes trettenårige
datter af tre mænd. Over fyrre kvinder aborterede som følge af
disse overgreb. Under hver voldsbølge fandt der prygling, tortur, ja,
selv mord, sted, uden at myndighederne greb ind, og det hele tiltog i en
sådan grad, at tusinder af familier til sidst flygtede fra deres hjem
og marker til nabolandene. I 1972 blev det officielt anslået, at 8.975
personer var flygtet til Zambia og 11.600 til Mozambique. Når volden
stilnede af, flyttede familierne lidt efter lidt tilbage til deres hjemland.
Men så satte en ny bølge ind og tvang dem til at flygte igen.
Oven i denne tragedie kom så rapporter fra lejrene om, at små
børn døde af mangel på medicin og lægebehandling.
118
Hvad var den dybere årsag til disse tilbagevendende
voldsbølger? Dette, at Jehovas vidner nægtede at anskaffe sig et
medlemskort til det regerende politiske parti. Malawi er en ét-parti
stat, regeret af Det malawiske Kongresparti gennem dets leder, dr. H.Kamuzu
Banda, som er "præsident på livstid" i landet. Jehovas
vidner, som spurgte Selskabets afdelingskontor, fik den besked, at hvis de
købte et sådant medlemskort, ville det være at bryde deres
kristne neutralitet, et kompromis, og dermed det samme som troløshed
mod Gud. Hovedkvarterets organisation støttede afdelingens holdning,
der blev fremstillet detaljeret i Vagttårnsselskabets publikationer.
Langt de fleste af Malawis vidner holdt fast ved denne indstilling på
trods af den enorme pris, som det kostede dem selv.
Den brutale handlemåde overfor disse forsvarsløse mennesker
i Malawi kan aldrig retfærdiggøres. Der hersker ingen tvivl i
mit sind om det. Regeringen og partifunktionærerne var fast besluttede
på, at for at opnå en total indordning under deres politik skulle
alle mennesker i staten besidde et partikort som et håndgribeligt bevis
på deres loyalitet mod den herskende struktur. De metoder, der blev
benyttet for at nå dette mål, var både amoralske og
kriminelle.
Der er imidlertid alvorlig tvivl i mit sind med hensyn til den holdning,
Vagttårnets hovedkontor indtog, og som blev støttet af det
centrale hovedkvarter i Brooklyn. Der er en række grunde til denne
tvivl.
I 1975 fik jeg til opgave at skrive om de seneste voldskampagner mod de
malawiske vidner. For at forklare hvorfor Jehovas vidner betragtede det som
en så alvorlig sag at besidde et partikort, henviste jeg til nogle
tidligere offentliggjorte informationer, der præsenterede nogle
historiske kendsgerninger og drog en parallel mellem vidnerne i Malawi og de
kristne i det første århundrede, der nægtede at
brænde så meget som det mindste gran røgelse på et
alter som offer til den romerske kejsers "genius". 119 Da
jeg skrev artiklen, følte jeg mig usikker var denne parallel nu
også fuldstændig korrekt? Der var ingen tvivl om, at det
at brænde røgelse på et alter blev betragtet som en form
for tilbedelse. Men var det lige så indlysende, at anskaffelsen af et
partikort var en slags tilbedelse? Jeg kunne faktisk ikke finde noget
afgørende argument, der pegede i den retning. Jamen, var det så
en krænkelse af den kristne neutralitet, et brud på den kristnes
integritet over for Gud?
Jeg kan ikke påstå, at jeg på det tidspunkt havde
dannet mig et krystalklart billede af spørgsmålet og er den dag
i dag heller ikke fuldstændig sikker på dette punkt. Men jeg
begyndte at spekulere på, hvor solidt et grundlag organisationens
Styrende Råd, som jeg nu var medlem af, egentlig havde for så
sikkert og ubøjeligt at fordømme anskaffelse af et sådant
kort som en utro handling mod Gud.
Det, man hængte sig i, var, at kortet var "politisk" og
repræsenterede medlemskab af et "politisk" parti. For mange
mennesker er ordet "politisk" uløseligt forbundet med noget
dårligt, og især Jehovas vidner har denne opfattelse. Korrupte
politikere har i århundredernes løb bidraget til det indtryk af
noget usmageligt, ordet i dag indgiver én. Det samme kan imidlertid
siges om ordet "hellig", der tit får én til at
tænke på skinhellighed og forstillelse som følge af visse
religiøse menneskers hykleri. I virkeligheden er betydningen,
når man taler om en "hellig" person: én, der
nærer skyldig ærefrygt og oprigtig hengivenhed for Gud; dette er
den grundlæggende betydning. På samme måde har ordet
"politisk" denne grundlæggende betydning:
"En regerings fastlagte eller lovmæssige system eller
administration; Interesse i statsanliggender eller nationale
målsætninger; hørende til statsligt styre til forskel fra
kommunalt styre; noget der omhandler politik eller ledelse; kort sagt:
politiske partier." 120
Jeg vidste, at ordet "politik" og "politisk"
stammede fra det græske ord polis, der helt enkelt betyder en
by. Det græske ord politês betyder en "borger",
og adjektivet politikos betyder "af borgerne, af staten". Vi
har fået disse udtryk gennem latinen, og det latinske udtryk
politia betyder simpelthen "borgerskab, regering,
administration". Ord som "politi" og "police"
stammer fra samme kilde.
Det er helt indlysende, at alle regeringer er politiske i den
grundlæggende betydning af ordet. Hver eneste regering på jorden
er en politisk enhed; ethvert folk organiseret under en eller anden styreform
er en "statsorden" eller "stat" (engelsk:
"polity", der stammer fra det græske politeia). At
være borger i et land er at være medlem af en politisk
stat, idet man nyder godt af goderne og er med til at bære de
ansvarsbyrder, dette medlemskab medfører. Grænserne for,
hvor langt man vil gå for at underkast sig kravene fra en sådan
politisk stat, kan naturligvis variere; men medlemskabet er stadig en
kendsgerning.
Det er om sådanne politiske stater og deres regenter, apostlen
Paulus skriver i Romerbrevet, det trettende kapitel, og han formaner de
kristne til at være lydige mod disse som overfor "Guds
tjener" eller "redskab". Det er sandt, at politiske
aktiviteter kan blive korrupte og der er ingen tvivl om, at den politiske
stat, Romerriget, blev utrolig korrupt. Det er dog ikke ensbetydende med, at
alt, hvad der har med politik at gøre, er uløseligt forbundet
med noget ondt. Det beviser heller ikke, at statsborgerskab i et land
medlemskab af en politisk stat eller nation er uløseligt forbundet med
noget dårligt. Det er hovedsageligt de politiske partier, der i deres
kappestrid om at opnå størst mulig magt er ansvarlige for den
nye, underordnede (ikke den grundlæggende eller fundamentale)
betydning, ordet "politik" har fået som:
"udtænkning af intriger og rænkespil, af dem der
søger at opnå personlig magt, ære, position m.v." Den
slags er ondt, men derfor er ikke nødvendigvis alt med forbindelse til
politik ondt, for i verdslig forstand ville mangel på politisk
aktivitet være det samme som mangel på ledelse.
Hvilket fører frem til den næste årsag til min tvivl.
Jeg kan sagtens forstå, at en person måske af samvittighedsgrunde
ønsker at holde sig udenfor de politiske stridigheder og den voldsomme
konkurrence, der almindeligvis karakteriserer parti-politik. En af de
faktorer, der fik mig til at tænke alvorligt over situationen i Malawi,
var imidlertid, at det var, og er, en ét-parti stat. Det
malawiske Kongresparti er det regerende parti i landet, og andre partier er
ikke tilladt. Partiet er derfor faktisk ensbetydende med regeringen selv,
"den højere myndighed". Hvis en person kan være
statsborger og som følge deraf medlem af et politisk samfund uden at
krænke sin integritet overfor Gud hvor er så beviserne for, at
man ved at være lydig mod regeringens bud (som kom fra statens
øverste instans), om at enhver skulle anskaffe sig et
medlemskort til det regerende parti dermed krænkede sin integritet
overfor Gud? Jeg spekulerede dengang på, og gør det for så
vidt endnu, hvor stor forskellen egentlig var i dette tilfælde.
Mest af alt spørger jeg mig selv, hvordan situationen ville have
været på bibelsk tid, om Abraham, Daniel eller Jesus og hans
apostle ville have betragtet lydighed mod sådanne regeringskrav
på samme måde som organisationen? Indrømmet: der var ikke
i Malawi vedtaget en egentlig lov om anskaffelsen af dette kort; men
mon Jesus Kristus ville have anset en sådan teknisk formalitet for
afgørende, når myndighedernes krav nu var blevet bekendtgjort
overalt i landet? 121 Hvordan ville de kristne i det første
århundrede have set på sagen i lyset af apostelens tilskyndelse:
"Giv alle hvad der tilkommer dem, ham [der kræver] skat, skat; ham
[der kræver] afgift, afgift; ham [der kræver] frygt, frygt; ham
[der kræver] ære, ære"? 122
Nogle vil sikkert, dengang som nu, fordømme det at bøje
sig for sådanne forlangender som "at gå på
akkord" eller "være slap" over for de politiske
myndigheders krav. Men jeg er overbevist om, at der på Jesu tid var
mange oprigtige jøder, der følte det lige så afskyeligt
at give efter for krav fra en af det forhadte romerske imperiums officerer,
om at man skulle bære hans oppakning en milsvej; de ville hellere have
tålt en straf eller mishandling end at adlyde. Men alligevel sagde
Jesus, at man skulle bøje sig og gå, ikke bare én mil,
men to! 123 For mange af Jesu tilhørere var dette råd
sikkert modbydeligt og smagte af krysteragtig overgivelse i stedet for
nægtelse af alt samarbejde med de fremmede, hedenske magter.
Til sidst var jeg sikker på én ting: At et standpunkt, jeg
skulle støtte eller være med til at offentliggøre, skulle
være solidt funderet på Bibelens ord og ikke blot på
menneskers, især i betragtning af de alvorlige menneskelige
konsekvenser det kunne afstedkomme. Jeg var ikke længere sikker
på, at Bibelen fuldstændig klart og utvetydigt
støttede den fremgangsmåde, der blev fulgt i Malawi. Jeg kunne
godt forstå, at man af samvittighedsgrunde kunne føle sig
tilskyndet til at nægte at købe et sådant kort, og hvis
det var tilfældet, så skulle man nægte i harmoni med
Palus' råd i Romerbrevet, kapitel fjorten, versene 1-3 og 23.
124 Men jeg kunne ikke forstå grunden til, at nogle ville tvinge
deres egen samvittighed ned over hovedet på andre i denne sag, eller
fremkomme med et standpunkt der skulle følges som en streng regel af
andre, især ikke eftersom der hverken i Bibelen eller de faktiske
forhold kunne findes nogen særlig støtte herfor.
Læg nu, på baggrund af omstændighederne i Malawi,
mærke til de oplysninger, der kom frem under Det Styrende Råds
drøftelser om "alternativ tjeneste". Mange af medlemmernes
udtalelser angående dette spørgsmål afspejlede den samme
strenge, ubøjelige indstilling, som man havde udvist over for de
malawiske vidner. Der blev fremsat erklæringer som disse:
"Hvis der bare er den ringeste antydning af kompromis, eller
tvivl, bør vi ikke gøre det."
"Kompromis'er må ikke forekomme... Igen må vi
gøre det helt klart, at vi må være neutrale; som
værende 'ikke en del af verden' må vi holde os fri af verdens
fangarme religion, politik og militær og hverken støtte dem
direkte eller indirekte, for det er et sådant standpunkt, Jehova vil
velsigne. Vi ønsker ingen grå områder; vi ønsker at
vide nøjagtigt, hvor vi står som kompromisløse
kristne." 125
..."at udføre civilt arbejde i stedet for
militærtjeneste er... en stiltiende og indirekte anerkendelse af
éns forpligtelse over for "kejserens" krigsmaskine... Det
kan derfor ikke kræves af en kristen, at han enten direkte eller
indirekte støtter militæret." 126
"Hvis et Jehovas vidne siger til en dommer, at han er villig
til at udføre arbejde på et hospital eller lignende, så
har han "handlet" med dommeren og brudt sin integritet over for
Gud." 127
"At acceptere alternativ civil tjeneste er det samme som at
give moralsk støtte til hele ordningen." 128
"Vi bør have en ensartet holdning i hele verden. Vi
må være faste i denne sag... Hvis vi gav brødrene denne
frihed, ville vi få vanskeligheder... brødrene trænger til
at få deres samvittighed oplært." 129
"Hvis vi giver efter over for "kejseren", bliver
der ikke aflagt noget vidnesbyrd." 130
"De, der siger ja til denne erstatningstjeneste, skuldrer
ikke deres ansvar."131
Hvad jeg finder mest forbløffende ved det hele er, at på
samme tid, som disse stærke, ubøjelige erklæringer blev
fremsat, var de, der fremsatte dem, fuldt ud på det rene med
situationen i Mexico. Da jeg til hver af medlemmerne af Det Styrende
Råd uddelte en kopi af en oversigt over afdelingskontorernes
indstillinger til alternativ tjeneste, afleverede jeg samtidig noget
materiale fra afdelingskontoret i Mexico. Dette indeholdt et afsnit om et
"Idenditets-cartilla for militærtjeneste"
("cartilla" betyder certifikat):
Et "Idenditets-cartilla for militærtjeneste"
opnås ved at udføre militærtjeneste i ét år.
De, der har et cartilla, er forpligtet til at møde op, når
nationen har brug for dem, enten ved en mobilisering af styrkerne eller blot
ved en mønstring. (Artiklerne 136-139, side 6).
Men skønt loven forbyder militæret eller ansatte
ved sessionsmyndighederne at udstede "cartillas" ved illegale
metoder, som f.eks. bestikkelse, gør størsteparten af
embedsmændene det alligevel. (Artiklerne 50,51, side 21; artikel 3,
side 29; Instruks nr. 1 af 16.sept. 1977, side 2, paragrafferne
3,4.)
Næsten enhver kan under et eller andet påskud
undgå militærtjeneste ved at betale en embedsmand for at skrive,
at han har været til stede ved den ugentlige instruktion (så det
ser ud som om han er mødt regelmæssigt op) og samtidigt betale
for at få dokumentet udleveret, behørigt legaliseret. I Mexico
er dette meget almindeligt. Den mexicanske regering prøver at få
embedsmændene til at stoppe denne praksis med at udlevere beviser for
udført militærtjeneste til personer, som ikke har udført
en sådan, hvis der ikke er nogen hjemmel i loven for det. Da
præsidenten for republikken, Licenciado Jose Lopez Portillo, den 5.maj
1978 deltog i en ceremoni, hvor der blev aflagt troskabsed til flaget, sagde
en general før afslutningen til 100.000 indkaldte unge mænd, at
"hæren ikke vil tolerere illegale handlinger for at opnå
militærtjeneste-'cartilla'." Generalen sagde: "Vi har
pålagt os selv det ansvar inden for kort tid at få fjernet den
sidste rest af lovløshed i tjenesten, og vi vil til sidst få
gennemført, at alle unge mænd må gå til de
offentlige sessionmyndigheder for at opnå deres 'cartillas'." (Se
"El Heraldo", 6.maj 1978).
Hvordan var Jehovas vidners indstilling til disse "illegale"
handlinger i forbindelse med denne lov? Afdelingsudvalgets brev
fortsætter:
Unge forkyndere i Mexico har ikke haft nogen vanskeligheder i
forbindelse med militærtjeneste. Skønt lovene om
militærtjeneste er meget specifikke, bliver de i almindelighed ikke
håndhævet særligt strengt. Når en forkynder, der
nærmer sig den værnepligtige alder, ikke frivilligt møder
op på sessionen, bliver han ikke anmodet om at møde op. De, der
har deres "cartilla" og derved er i reserven, er aldrig blevet
indkaldt. De behøver kun at komme og få deres
"cartilla" stemplet, når de skal overflyttes fra én
reserve til en anden; men der er ingen ceremoni forbundet med det; de skal
blot møde op på det kontor, der har med stemplingen af deres
"cartilla" at gøre. Cartillaet er blevet et identifikations-
dokument. Man bruger det ved ansøgning om arbejde, selv om det ikke
her er et absolut krav. Det er det derimod, hvis man ønsker at
få et pas. Man kan ikke forlade landet uden at være i besiddelse
af et "cartilla", med mindre der er givet særlig tilladelse
af de militære myndigheder. En forkynder, der ønsker at få
et "cartilla", henvender sig til et af sessionskontorerne for at
blive registreret og modtager straks sit "cartilla". Det er dog
ikke tilstrækkeligt, da det ikke er gyldigt ifølge loven. For at
få det gjort gyldigt må man henvende sig til en person med
indflydelse eller direkte til en embedsmand. For dette må man betale en
vis sum penge (efter hvad der bliver forlangt). På denne måde
får forkynderne deres "cartilla", eller i al fald
størsteparten af dem har fået det på den
måde."
Kort fortalt bliver det krævet af de mænd, der har
nået den værnepligtige alder i Mexico, at de over en periode
på et år gennemgår en militær uddannelse. Når
vedkommende lader sig registrere, modtager han et certifikat eller et
"cartilla" med plads til at notere deltagelse i de ugentlige
militære instruktionskurser. En hvilken som helst embedsmand gør
sig skyldig i en ulovlig og strafbar handling ved at notere på
vedkommendes kort, at han har fulgt undervisningen, hvis dette ikke er sandt.
Men embedsmændene lader sig bestikke, og det er der mange, der benytter
sig af. Ifølge udvalget på afdelingskontoret er dette også
almindelig praksis blandt Jehovas vidner i Mexico. Hvorfor? Bemærk,
hvad afdelingen siger videre:
"De mexicanske brødres stilling i forbindelse med
denne sag blev taget op til overvejelse for år tilbage af Selskabet, og
vi har oplysninger, som vi siden har fulgt, når brødrene har
henvendt sig til Selskabet for at forhøre sig om disse ting. (Se
vedlagte fotokopi)."
Hvad var det for oplysninger, Selskabet havde stillet til rådighed
for det mexicanske afdelingskontor, og som de havde benyttet sig af i
årevis? Hvordan havde de fået dem? Og hvorledes harmonerede disse
oplysninger med den holdning, man havde indtaget i Malawi og med de strenge,
ubøjelige udtalelser, fremsat af Det Styrende Råds medlemmer
imod "bare den ringeste antydning af kompromis" og imod enhver
direkte eller indirekte "moralsk støtte" til
militæret?
Jeg tog en tur til Mexico nogle dage før mødet i Det
Styrende Råd den 15.november 1978, der resulterede i "dødt
løb" på spørgsmålet om den alternative
tjeneste. Jeg var blevet bedt om at besøge det mexicanske
afdelingskontor og flere andre lande i Mellemamerika. Under mit møde
med det mexicanske afdelingskontors udvalg bragte de den praksis på
bane, som var beskrevet i deres rapport. De sagde, at mange af vidnerne i
Mexico havde fået dårlig samvittighed på grund af den
forfærdelige forfølgelse, vidnerne i Malawi havde været
udsat for som følge af deres nægtelse af at købe et
partikort. De understregede imidlertid, at deres råd til de mexicanske
brødre var helt i overensstemmelse med det råd,
afdelingskontoret havde fået fra verdenshovedkvarteret. Hvad var
så rådet? Det vil sikkert være svært for nogen at
forstå, at de virkelig fik et sådant råd; men her er
beviserne, fremlagt af afdelingsudvalget. Først dette brev:
4.februar 1960 Nr.123
N. H. Knorr
124 Columbia Hights
Brooklyn 1, New York
Kære broder Knorr:
Der er to spørgsmål, vi gerne vil høre om Selskabets
holdning til. Først har vi en sag, hvor faderen til en ung pige er
tjener i menigheden. Pigen er gift, og hun og hendes mand er forkyndere og
bor hos faderen, som er menighedstjener. Svigersønnen er
udstødt på grund af et forhold til en anden kvinde. I
løbet af nogle år har han stiftet to familier én med sin
retmæssige hustru og søster i sandheden, som han lever sammen
med i svigerfaderens hus og på samme tid én med den anden
kvinde. Han har naturligvis hele tiden været udstødt. Det, at
svigerfaderen har tilladt denne onde mand at blive boende i sit hus sammen
med hans datter, har skabt megen uro og splittelse i menigheden, hvor
antallet af forkyndere har været dalende igennem årene, og
menigheden er i en meget dårlig forfatning. Spørgsmålet
er: Har datteren ret til at leve sammen med denne mand? Han er hendes
retmæssige ægtemand, det er sandt; men samtidig beholder han den
anden familie. Er det rigtigt af svigerfaderen at tillade manden at blive
boende i sit hus sammen med hans datter (en søster)? Vi vil gerne
høre Selskabets syn på en sådan sag, så vi kan tage
affære.
En anden ting, vi slås med, er loven om at deltage i
øvelser som en del af det militære træningsprogram. Efter
at have "marcheret" et år, får man et kort, der viser,
at man har marcheret det år, man skal; og dette kort er ens
grunddokument til opnåelse af pas, kørekort og mange andre
lovformelige dokumenter. Brødrene ved, at en kristen bør
være neutral og derfor ikke kan være med til at marchere. Mange
brødre betaler i stedet penge til nogle bestemte embedsmænd, og
de skaffer dem så deres marchkort. Er det en rigtig handlemåde?
Hvis en broder faktisk "marcherer", har vi den fremgangsmåde,
at vi ikke vil udnævne ham til tjener i mindst 3 år, fordi han er
gået på kompromis. Men så kan der være en broder, som
måske er tjener eller områdetjener og har sit marchkort, som han
af og til bruger, når det kræves til visse dokumenter; men han
har ikke "marcheret". Hvad er korrekt i denne forbindelse? Det har
altid været og er stadig almindelig brugt blandt brødrene at
betale et vist beløb for at sikre sig et marchkort, og mange af dem
tjener nu som kredstjenere og menighedstjenere. Lever de på en
løgn? Eller er det blot en af de ting, vi må affinde os med i
dette uhæderlige tingenes system? Skal vi lade det passere, eller skal
der gøres noget ved det? Der er så mange uregelmæssigheder
i dette land. F.eks. kan man blive stoppet af en politibetjent for en eller
anden færdselsforseelse. Han udnytter situationen og afkræver
én en mindre bestikkelse på 40 cents. Alle ved, at han ikke har
nogen ret til at gøre det; men de giver ham de 5 pesos for at
undgå at komme med på stationen og blive pålagt en
bøde på 50 pesos og spilde en masse tid. Det er almindelig
praksis her i landet. Kan marchkortet betragtes på samme måde? Vi
vil sætte pris på at modtage jeres råd angående
dette. Jeres medbrødre i tjenesten for
Jehova
Hvad du lige har læst, er en kopi af et brev fra afdelingskontoret i
Mexico til Selskabets præsident. Det andet afsnit heri indeholder
spørgsmålet om betaling af bestikkelse for at opnå et
militært dokument, og afdelingen anmoder om svar på dette.
(Kopien er af afdelingens carbon-kopi og har derfor ingen underskrift, som
originalen har).
Og hvilket svar fik de så på deres forespørgsel?
Selskabets svar kom i et brev på to sider, dateret den 2.juni 1960.
Side 2 omhandler det militære spørgsmål, som der blev
spurgt om. Det er den side, afdelingsudvalget viste mig med Selskabets
råd angående problemet:
La Torre Del Vigia
Calzada Melchor Ocampo No. 71
Mexico 4, D.F.
Mexico
2.juni 1960 (157) side 2
beskrevne kurs ville ikke blive nødvendig. Den væsentligste
anstødssten, nemlig mandens ægteskabsbrud, ville være
fjernet. Som følge heraf må sagen forklares meget direkte,
så den ikke er til at misforstå, for både menighedstjeneren
og hans datter. Menighedstjeneren må tage det første skridt i
den rigtige retning i menighedens interesse, fordi hans nuværende
handlemåde er en annstødssten, dersom han nægter at
sætte den svigersøn ud, der har gjort sig skyldig i
ægteskabsbrud og fortsætter med at volde anstød i
menigheden og forstyrre dens enhed og fred i hjerte og sind. Hvis han ikke
vil følge denne kurs, må han fjernes fra sin stilling som
menighedstjener.
Med hensyn til dem, der bliver fritaget for militærtjeneste
ved hjælp af en pengetransaktion med de heri implicerede
embedsmænd, så er dette på linie med, hvad der praktiseres
i andre latinamerikanske lande, hvor brødre har betalt nogle
embedsmænd indenfor militæret for at blive fritaget, så de
kunne fortsætte med deres teokratiske aktiviteter. Hvis medlemmer af de
militære myndigheder er villige til at acceptere en sådan ordning
om betaling af gebyr, så påhviler ansvaret disse
repræsentanter for de nationale organisationer. De beløb, der
bliver betalt, går ikke til militæret, men til de enkeltpersoner
der har ansvaret for denne ordning. Hvis brødrenes samvittighed
tillader dem at deltage i en sådan ordning for at bevare deres
fortsatte frihed, har vi intet at indvende. Hvis de løber ind i
vanskeligheder på grund af deres handlemåde, må de
være klar over, at vi naturligvis ikke kan tilbyde dem nogen form for
hjælp; de må selv klare problemerne. Men hvis arrangementet er
gængs hos jer og erkendt af de overordnede, og disse ikke stiller
spørgsmål om sagens rette sammenhæng, kan sagen passere,
med de fordele det indebærer. Hvis der skulle opstå en
militær nødsituation, hvor brødrene bliver konfronteret
med deres marchkort, må de træffe en afgørelse, som de
ikke kan redde sig ud af ved hjælp af penge. Deres mod vil da blive sat
på prøve, og de må stå fuldstændig fast og
bevise, at de går ind for kristen neutralitet ved en afgørende
prøve.
Jeres trofaste medarbejdere i rigets tjeneste Watch
Tower B.& T.Society
OF PENNSYLVANIA
Selv om afdelingens brev var stilet til præsident Knorr, så
var svaret, med Selskabets stempel som underskrift, øjensynlig skrevet
af vicepræsident Fred Franz. Som tidligere nævnt benyttede
præsident Knorr sig ofte af vicepræsidenten til at udforme
Selskabets politik i sådanne sager, og sproget er ret tydeligt
vicepræsidentens.
Ja, læg rigtig mærke til sproget i dette brev. Det ville
være umagen værd at give sig tid til at gå tilbage og
sammenligne med de tidligere citerede udtalelser af medlemmer af Det Styrende
Råd, hvor argumenterne i forbindelse med diskussionen om alternativ
tjeneste var i et alt andet end finpudset og smukt sprog, men tværtimod
ofte var grove og bombastiske.
I dette svar fra Selskabet på det mexicanske
spørgsmål undgår man at bruge ordet
"bestikkelse" og erstatter det med "pengetransaktion" og
"betaling af gebyr". Vægten er lagt på den
kendsgerning, at pengene går til enkeltpersoner og ikke til
"militæret", hvilket åbenbart skal give indtryk af, at
dette på en eller anden måde forskønner
"transaktionens" moralske karakter. Brevet taler om, at
arrangementet er "gængs" på stedet og siger, at
så længe overordnede ikke stiller spørgsmål om
"sagens rette sammenhæng", kan den "passere med de
fordele, dette indebærer". Det slutter med en bemærkning om
at bevare sin integritet i en mulig "afgørende prøve"
i fremtiden.
Hvis dette samme svar skulle omskrives til det sprog, der blev benyttet
af Det Styrende Råds medlemmer under debatten om alternativ tjeneste,
tror jeg, det ville lyde mere hen ad følgende:
Jehovas vidner i andre latinamerikanske lande bruger også
at betale bestikkelse til korrupte embedsmænd. Hvis mændene i
krigsmaskineriet er villige til at lade sig bestikke, er det deres risiko.
Det er i det mindste ikke selve krigsmaskineriet, man betaler til kun til en
oberst eller anden embedsmand, der stikker pengene i sin egen lomme. Hvis
brødrenes samvittighed tillader dem at "slå en handel
af" med nogle embedsmænd, der er "til at tale med", har
vi ikke noget imod det. Hvis der bliver ballade, skal de selvfølgelig
ikke regne med vores hjælp. Da alle og enhver dernede gør disse
ting, og de overordnede ikke gør noget stort nummer ud af de
forfalskede dokumenter. så kan alle I på afdelingskontoret
også bare vende hovedet den anden vej. Hvis der bliver krig, vil det
være tidligt nok at bekymre sig om
neutralitetsspørgsmålet.
Jeres trofaste medarbejdere i rigets tjeneste
Det er ikke min mening at være sarkastisk, og jeg tror heller ikke,
at hvad jeg her har fremsat indbyder til sarkasme. Det er efter min bedste
overbevisning en reel fremstilling af Selskabets råd til det mexicanske
afdelingskontor, sat ned i et mere jordnært sprog og fri for
formildende omskrivninger et sprog der mere ligner det, der blev brugt ved de
omtalte møder i Det Styrende Råd.
En af grundene til, at disse oplysninger virkede så chokerende
på mig, var også, at samtidig med at Selskabet gav meddelelse om,
at de ikke havde noget imod, at vidnerne i Mexico benyttede sig af
bestikkelse for at blive fri for militær uddannelse, tilbragte masser
af unge mænd i Den Dominikanske Republik dyrebare år af deres liv
i fængsel fordi de nægtede at efterkomme den samme slags
indkaldelse til militæret. Leon Glass og hans broder Enrique blev
f.eks. dømt to eller tre gange for deres nægtelse og tilbragte
sammenlagt ni år af deres unge liv i fængsel. Selskabets
præsident og vicepræsident besøgte Den Dominikanske
Republik i de år, og de aflagde endda besøg i det fængsel,
hvor mange af disse unge mænd sad. Hvordan de kunne være bekendt
med disse dominikanske vidners situation og så samtidig praktisere en
sådan dobbeltmoral ja, det er komplet uforståeligt for mig.
Fire år efter, at man havde givet dette råd til
brødrene i Mexico, kom den første bølge af voldelige
angreb (1964) på Jehovas vidner i Malawi, og spørgsmålet
om betaling for et partikort opstod. Det malawiske afdelingskontors
standpunkt var, at det ville være at øve vold på
éns kristne neutralitet at købe et sådant kort, et
kompromis, der ikke var en sand kristen værdig. Verdenshovedkvarteret
vidste, at man havde indtaget dette standpunkt. Efter et stykke tid aftog
volden, men brød så ud igen i 1967, så voldsomt at
tusinder af vidner blev drevet på flugt fra deres hjemland. Rapporter
om frygtelige og oprørende grusomheder strømmede ind til
verdenshovedkvarteret i stadig større målestok.
Hvordan påvirkede dette deres samvittighed, når man
tænker på den holdning de havde indtaget i Mexico? I Malawi blev
vidner slået og tortureret, kvinder blev voldtaget, hjem og marker blev
ødelagt, og hele familier flygtede til andre lande fast besluttede
på at holde sig til organisationens standpunkt: At betale for et
partikort ville være en moralsk forræderisk handling. På
den selvsamme tid bestak mandlige vidner i Mexico militære
embedsmænd til at udfærdige et certifikat, der falskeligt
erklærede, at de havde gennemført deres militæruddannelse;
og når de gik til afdelingskontoret, fulgte staben der Selskabets
råd og sagde ikke noget, der på nogen måde kunne antyde, at
denne praksis stred mod organisationens moral eller Guds ords principper.
Når de nu vidste alt dette, hvordan påvirkede det da de
højeste autoriteter i organisationen? Betragt følgende:
Ni år efter, at afdelingen i Mexico havde afsendt deres
første brev, skrev de et andet brev, også adresseret til
præsident Knorr og dateret den 27.august 1969. Denne gang lagde de
vægt på et bestemt punkt, de mente var blevet overset.
Nedenstående materiale, som er stillet til rådighed af
afdelingsudvalget, er fra side 3 og 4 i brevet. Jeg har understreget netop
det væsentlige punkt, som afdelingen fokuserer på.
"Spørgsmål. Under afdelingsmøderne i
juni drøftede vi en sag, der er omtalt på siderne 34 og 35 i
bogen "Hjælp til at besvare spørgsmål". Jeg
henledte brødrenes opmærksomhed på den måde, vi
igennem årene her i landet har håndteret
militærspørgsmålet på; men eftersom jeg ikke mente,
jeg kunne huske alle detaljerne omkring problemet, fandt jeg det bedst at
skrive og afvente et eksakt svar. Efter at vi har ledt tilbage i
arkiverne, har vi fundet et brev, dateret 4.februar 1960, nr. 123, hvori vi
stillede spørgsmål om, hvad vi skulle gøre, fordi mange
betalte en sum penge for at opnå det lovbefalede bevis, der
kræves af alle mænd i den værnepligtige alder. Vi gjorde
imidlertid ikke i spørgsmålet opmærksom på, at
når man har opnået dette bevis, placeres man automatisk i
hærens første reserve med risoko for indkaldelse, hvis og
når der opstår en nødsituation, som den professionelle
hær ikke kan klare. Så derfor er vort spørgsmål nu
dette: ændrer dette noget i den fremgangsmåde, der er beskrevet i
jeres brev af 2.juni 1960 (157) side 2, der besvarede vort
førnævnte brev?
Jeres brev sagde således: "Med hensyn til dem, der
bliver fritaget for militærtjeneste ved hjælp af en
pengetransaktion med de heri implicerede embedsmænd, så er dette
på linie med, hvad der praktiseres i andre latinamerikanske lande, hvor
brødre har betalt nogle embedsmænd indenfor militæret for
at blive fritaget, så de kunne fortsætte med deres teokratiske
aktiviteter. Hvis medlemmerne af de militære myndigheder er villige til
at acceptere en sådan ordning om betaling af gebyr, så
påhviler ansvaret disse repræsentanter for de nationale
organisationer. De beløb, der bliver betalt, går ikke til
militæret, men til de enkeltpersoner, der har ansvaret for denne
ordning. Hvis brødrenes samvittighed tillader dem at deltage i en
sådan ordning for at bevare deres fortsatte frihed, har vi intet at
indvende. Hvis de løber ind i vanskeligheder på grund af deres
handlemåde, må de være klar over, at vi naturligvis ikke
kan tilbyde dem nogen form for hjælp; de må selv klare
problemerne. Men hvis arrangementet er gængs hos jer og erkendt af de
overordnede, og disse ikke stiller spørgsmål om sagens rette
sammenhæng, kan sagen passere, med de fordele dette indebærer.
Hvis der skulle opstå en militær nødsituation, hvor
brødrede bliver konfronteret med deres marchkort, må de
træffe en afgørelse, som de ikke kan redde sig ud af ved
hjælp af penge. Deres mod vil da blive sat på prøve, og de
må stå fuldstændig fast og bevise, at de går ind for
kristen neutralitet ved en afgørende prøve."
Vi har fulgt det, der er blevet citeret fra jeres brev, men
det forekommer os, at der måske skulle ændres noget i denne
fremgangsmåde, når man tager i betragtning, at brødrene nu
står i hærens første reserve. Det ser naturligvis ud
til, at Jehovas velsignelse har været over hans tjenere her, da
arbejdet har haft god fremgang gennem årene, og det til trods for, at
størsteparten af kredsog områdetjenerne og brødrene i
betelfamilien har fulgt denne procedure. Hvad enten der skal ske
ændringer eller ikke, så vil vi sætte meget stor pris
på nogle oplysninger fra jer i denne sag. Dersom der sker en
ændring, så denne procedure ikke længere skal
følges, så kan brødrene altså ikke få et pas;
men de kan jo altid deltage i stævner indenfor landets grænser.
Og hvis der sker en ændring, hvad vil stillingen så være
for dem, som nu står i første reserve? Hvorledes skal dette
håndteres? Vi afventer jeres svar i sagen.
Opførelsen af vores nye bygning skrider godt frem, og vi
glæder os til at se den færdig og i brug til Jehovas pris og til
brødrenes opbyggelse ved stævnerne der. Vær forvisset om
min kærlighed og mine bedste ønsker.
Jeres broder og medtjener"
Svarbrevet, dateret 5.september 1969, er forsynet med New York-selskabets
stempel, og initialerne før datoen viser, at det er skrevet af
præsidenten ved en sekretær. (A er præsidentens symbol, AG
er symbolet for en af hans sekretærer). Prøv nu at tænke
på, at verdenshovedkvarteret var fuldt ud informeret om de frygtelige
lidelser, der allerede i 1964 og 1967 var overgået Jehovas vidner i
Malawi, fordi de standhaftigt nægtede at betale for det af deres lands
regering påtvungne partikort, og betragt herefter det brev af
5.september 1969, der blev sendt til det mexicanske afdelingskontor som svar
på deres forespørgsel.
A/AG 5.september 1969.
Afdelingskontoret i Mexico.
Kære brødre,
Vi har modtaget jeres brev af 27.august (182), hvori I stiller et
spørgsmål om de brødre, der er blevet registreret i
Mexico og nu står i første reserve.
Det brev af 4.februar 1960 (123), som I citerer fra, dækker fuldt ud
hele sagen. Der er ikke noget at tilføje. Ansvaret påhviler de
enkelte brødre med hensyn til, hvad de skal gøre, hvis de
nogensinde bliver indkaldt, og det er tidligt nok at tage stilling, hvis
dette sker. I mellemtiden er disse brødre, som er blevet
indregistreret og har betalt gebyr, frie til at fortsætte i tjenesten.
Ikke sådan at forstå, at vi giver vores samtykke i denne sag; men
det er deres samvittighed, ikke vores, der tillader dem at vælge denne
fremgangsmåde. Hvis deres samvittighed tillader dem at gøre,
hvad de har gjort, og de ikke på nogen måde går på
kompromis, så kan I blot lægge sagen på hylden. Der er
ingen grund til, at I stiller spørgsmål eller kommer med
kommentarer til enkeltpersoner, heller ikke til at indlade jer i diskussioner
med nogen. En skønne dag bliver problemet måske aktuelt, og de
kan måske blive tvunget til at træffe en afgørelse, som
brevet påpeger, og så er det op til dem at træffe den. Vi
kan ikke træffe beslutninger for alle i hele verden. Hvis disse
menneskers samvittighed tillod dem at gøre, hvad de gjorde, og blive
registreret i reserven, så må det blive deres problem, hvis det
da er et problem for dem. Det kan aldrig blive et problem for Selskabets
kontor.
Selskabet har altid sagt, at folk skulle rette sig efter loven; men hvis
nogle enkeltpersoner har båret sig ad, som I har beskrevet i jeres
brev, og det ikke sårer deres samvittighed, så lad os bare lade
sagen ligge. Der er ingen grund til, at vi skulle bestemme over andre
menneskers samvittighed, heller ikke til at begynde at argumentere og strides
om det. Hvis enkeltpersoner ikke går på kompromis, på den
måde at de begynder at tage våben i hånd, og deres
handlemåde fortsat tillader dem at smede deres sværd om til
vingårdsknive, så lad det være deres egen beslutning. Det
er tidligt nok for menighedens tilsynsmænd at tage affære, hvis
der sker ændringer i denne livsholdning. Så lad tingene
være, som de er, og har været siden februar 1960, uden yderligere
tilføjelser.
Må Jehovas rige velsignelse være med
jer.
Jeres brødre
Watchtower B.& T.Society
OF NEW YORK, INC.
Hele sagen er så fuldstændig utrolig, fordi organisationen
altid har betragtet tilknytning til militæret og tilknytning til en
politisk organisation som ét og det samme. Et vidne, der går ind
i enten det ene eller det andet, vil automatisk blive betragtet som
"ikke-tilsluttet" organisationen. Og det mexicanske afdelingsudvalg
havde jo krystalklart fremhævet, at de vidner, som havde opnået
det endelige certifikat for udført militærtjeneste (ved
hjælp af bestikkelse), nu stod placeret i militærets
første reserve. Vidnerne i Malawi risikerede liv og lemmer, hjem
og jord, for at holde fast ved det standpunkt, organisationen havde indtaget
for deres lands vedkommende. I Mexico var der slet ikke tale om nogen risiko
ved at nægte men her gik organisationen frem med den yderste
lemfældighed. Her kunne mandlige vidner stå som medlemmer af
hærens første reserve og alligevel være kreds- og
områdetjenere og medlemmer af betelfamilien! Rapporten fra
afdelingsudvalget gør rede for dette (ligesom den viser, hvor
almindeligt det var blandt vidnerne at bruge bestikkelse for at opnå
certifikatet). Rapporten fortsætter med at sige:
"Som man vil se af det ovenfor nævnte brev fra
Brooklyn, skal brødrene følge deres samvittighed i denne sag.
Noget det ikke desto mindre ville være godt at få kastet lys
over, er dette, at det er blevet ganske almindeligt i organisationen i Mexico
at få sit "cartilla" på denne måde (ved at
betale). Men de eneste ulemper ved ikke at have dette "cartilla"
er, at man så ikke kan forlade landet (brødrene rejser ofte til
stævner i U.S.A. eller at man kan have en lille smule besvær med
at få et arbejde, hvor dette bevis kræves. Bortset fra det skulle
unge mænd ikke have nogen særlig vægtige grunde til at
forsøge at få dokumentet. Men det er så uhyre nemt at
få det, og hvis man snakker med andre unge mænd, som har
fået det, kan de sagtens fortælle, hvordan man gør; og
disse unge mænd ikke så meget som reflekterer over, om det er
rigtigt af dem hver især at opnå dette bevis på den ovenfor
nævnte måde."
Tusinder af vidner i Mexico ved, at situationen er, som den her er
beskrevet. Alle medlemmer af det mexicanske afdelingsudvalg ved det. Alle
medlemmer af Jehovas Vidners Styrende Råd ved, hvad
verdenshovedkvarterets erklærede holdning var i denne sag. Men uden for
Mexico er der sikkert meget få mennesker, der har kendt noget til denne
erklærede holdning. Og sikkert ingen blandt vidnerne i Malawi.
Jeg kan ikke tænke mig en mere åbenlys dobbeltmoral. Jeg kan
heller ikke forestille mig et mere fordrejet ræsonnement, end det der
tillader holdningen i Mexico, og på samme tid ihærdigt og
dogmatisk gør gældende, at det at acceptere alternativ tjeneste
er forkasteligt, fordi det "betragtes af regeringen som det samme som
udførelse af militærtjeneste" og er en "stiltiende
eller indirekte anerkendelse af 'kejserens krigsmaskine'". De samme
mænd, som fremsatte disse udtalelser ved Det Styrende Råds
møder og fremturede med, at "vi ønsker ingen grå
områder", og "brødrene trænger til at få
deres samvittighed oplært", sagde dette, samtidig med at de
vidste, at det i over tyve år havde været almindelig praksis
blandt Jehovas vidner i Mexico at betale en bestikkelse for et certifikat,
der sagde, at de havde udført deres militærtjeneste, en praksis,
som verdenshovedkvarteret officielt havde meddelt var "op til
brødrenes egen samvittighed".
På trods heraf var der nogle af medlemmerne (heldigvis en
minoritet ved de fleste møder), der ønskede at holde fast ved
det traditionelle standpunkt, der stempler en mand som "ikke-
tilsluttet", hvis han på en dommers spørgsmål, om han
måske kunne arbejde på et hospital, svarede, at det kunne han
godt gøre uden at få samvittighedskvaler. Denne synsmåde
gik de ind for, vel vidende, at der i Mexico var kredsog
områdetilsynsmænd og afdelingskontorpersonale, der bestak
embedsmænd for at få deres militærtjeneste-certifikat, der
godtgjorde, at de havde fuldført deres militærtjeneste og nu
stod i første reserve i hæren, "kejserens
krigsmaskine".
Et af rådets medlemmer, der gik ind for det traditionelle
standpunkt, citerede et medlem af det danske afdelingsudvalg, Richard
Abrahamson, for at have sagt med henblik på alternativ tjeneste:
"Jeg gyser ved tanken om at lade disse unge mænd bestemme
selv." Og alligevel var det officielle svar, der blev sendt fra
hovedkontoret til afdelingen i Mexico, at det, at unge brødre betalte
bestikkelse for et forfalsket dokument, der placerede dem i første
reserve, var "deres problem, hvis det da er et problem for dem. Det kan
aldrig blive et problem for Selskabets kontor". Senere siger brevet, at
"Der er ingen grund til, at vi skulle bestemme over andre menneskers
samvittighed".
Hvorfor gjorde den samme holdning sig ikke gældende over for
brødrene i Malawi? Hvis brødrene der havde fået lov til
at rådføre sig med deres egen samvittighed i
spørgsmålet om partikortet, så tror jeg alvorligt talt, at
kun en minoritet blandt vidnerne der i så fald ville være
nået til samme konklusion som afdelingskontorets personale. Jeg tvivler
i det hele taget på, om der var én eneste indfødt
indbygger fra Malawi blandt dem, der traf beslutningen om den
fremgangsmåde, der skulle følges.
Hviler der slet ingen ansvarlighed på de ledende indenfor
organisationen for den groteske ulighed i de anvisninger, der gives?
Vagttårnsselskabet erklærede, at det fulde ansvar
måtte placeres hos præsident Banda, især med henblik
på, at de malawiske myndigheder slet ikke efterlevede deres forfatnings
høje principper. Selskabet udtalte:
Hvis han er klar over det og tillader det at fortsætte,
må han som landets regent og som leder af Malawis kongresparti afgjort
bære ansvaret for det der foregår i hans land, og i hans
politiske partis navn.
Parlamentsog partimedlemmer som enten har tilskyndet unge til vold eller
har lukket øjnene for det der sker, kan heller ikke fritages for
ansvar. Kan tjenestemænd, politifolk, dommere og andre ansvarlige, som
for deres egen sikkerheds skyld ser gennem fingre med det der sker i Malawi
og forholder sig tavse, sige sig fri for ansvar? 132
Den målestok, organisationen dømte de malawiske myndigheder
efter, burde i høj grad også gælde for organisationen
selv. Dersom Det Styrende Råd der ikke blot vidste, hvad der var blevet
sagt om de malawiske myndigheder og deres ansvarlighed, men også kendte
organisationens holdning i Mexico virkelig troede, at det standpunkt, man
havde kundgjort blandt brødrene i Malawi, var det rigtige, så
burde de absolut have følt sig tvunget til at forkaste den holdning,
de havde indtaget i Mexico. For at opretholde den strenge holdning i Malawi
måtte de absolut være overbeviste om, at deres standpunkt var
sundt og sikkert baseret på Guds ord som det eneste rigtige for en sand
kristen at følge. Men at tolerere holdningen i Mexico ville modsat
være at fornægte denne overbevisning. Hvis de på den anden
side var overbeviste om, at holdningen i Mexico, der tillader mennesker at
rådføre sig med deres egen samvittighed med henblik på at
opnå et militært certifikat (selv ved ulovlige metoder), var
korrekt eller i det mindste acceptabel, så burde de bestemt have
tilstået brødrene i Malawi den samme ret til at
rådføre sig med deres samvittighed, i en sag der ikke
involverede bestikkelse, ulovligheder og forfalskninger. Ethvert
forsøg på at være neutral og 'lukke øjnene for det
der sker', lade dobbeltmoral gå upåtalt hen, måske 'for
deres egen sikkerheds skyld', ville betyde, at de fulgte den samme kurs, som
den de fordømte hos de malawiske myndigheder, fra den øverste
til den laveste.
Hvad blev der egentlig sagt i Det Styrende Råd under de
møder, hvor oplysningerne fra Mexico blev fremlagt? I første
række var organisationens politik dér blevet fastlagt af bare to
mænd; men nu kendte hele rådet til den. 133 Følte
de sig ansvarlige, og hvordan reagerede de på den åbenlyse
forskel på holdningen der og så holdningen i Malawi?
Da jeg bragte sagen på bane, var der ikke den ringeste antydning
af misbilligelse eller moralsk indignation at spore hos nogen af dem, der i
så stærke, kompromisløse vendinger havde argumenteret imod
alternativ tjeneste. Der var ingen opfordringer til at ændre på
den eksisterende politik i Mexico eller én eneste klar og tydelig
afstandtagen fra den kompromisløse holdning i Malawi. Skønt den
tredje og fjerde bølge af vold havde ramt de malawiske vidner (i 1972
og 1975), hørte jeg ingen bestyrtelse over forskellen på
normerne der og dem i Mexico. De fleste af medlemmerne mente åbenbart
godt, de kunne acceptere den mexicanske synsvinkel, mens de samtidig
insisterede på fuldstændig anderledes normer for mennesker andre
steder.
Endnu engang vil jeg sige, at jeg ikke tror sagen simpelthen er et
spørgsmål om personer, heri indbefattet medlemmerne af Det
Styrende Råd. Jeg er nået til den konklusion, at dette syn
på tingene i realiteten er et typisk produkt af en hvilken som helst
autoritær struktur, der anlægger en strengt lovmæssig
indfaldsvinkel til kristendommen hvilket sætter deltagerne i den
autoritære struktur i stand til at se på den eksisterende
dobbeltmoral uden at få samvittighedskvaler. Hvad brødrene i
Mexico angår, så skal det fremhæves til deres ros, at de
fik samvittighedskvaler, da de hørte om de store lidelser, vidnerne i
Malawi blev udsat for, fordi de nægtede at betale et lovligt
beløb på en lovmæssig måde til en lovlig regering
mens de selv illegalt fik et militært certifikat ved hjælp af
bestikkelse. Dem i "toppen" af det såkaldte
"elfenbenstårn" syntes imidlertid besynderligt afsondrede fra
den slags følelser, uberørte af en sådan dobbeltmorals
konsekvenser for andre mennesker. Dette tror jeg ligeledes er en af systemets
virkninger, og det er bare én årsag til, at jeg finder et
sådant system frastødende.
I efteråret 1978 var samtlige medlemmer af Det Styrende Råd
fuldt ud på det rene med Selskabets standpunkt i Mexico. Næsten
ét år senere, i september 1979, genoptog Det Styrende
Råd drøftelsen af det uafklarede spørgsmål om
alternativ tjeneste, denne gang på foranledning af et brev fra Polen.
Milton Henschel opfordrede til den største forsigtighed og sagde
advarende, at alternativ tjeneste kunne gå hen og blive "en
fælde til indoktrinering af brødrene" og var stemt for den
praksis, der blev fulgt af mange polske vidner, nemlig at begynde at arbejde
i kulminerne for at undgå indkaldelse. Lloyd Barry lagde igen
vægt på, at vi holdt fast ved det standpunkt, at vidnerne
"skulle holde sig fri af hele den militære organisation". Ted
Jaracz sagde, at "vore brødre er ved at få problemer, og de
ser hen til Jehovas organisation efter vejledning". Det var derfor
vigtigt, at vi ikke havde forskellige meninger, for at brødrene ikke
skulle få den opfattelse, at Det Styrende Råd sagde:
"Værsgo' gør det bare" om alternative
tjenesteordninger. Carey Barber fremsatte det synspunkt, at "her kan der
ikke være tale om at følge sin samvittighed, her må vi
skære lige igennem" uden at vige en tomme. Fred Franz sagde, at
"vores samvittighed må være oplært ud fra
Bibelen" og gav igen udtryk for sin støtte til det traditionelle
standpunkt, der gik imod enhver form for alternativ tjeneste.
På dette tidspunkt var Ewart Chitty ikke længere medlem af
rådet. Han havde indgivet sin afskedsansøgning i
overensstemmelse med Det Styrende Råds ønsker. Grant Suiter var
fraværende ved mødet. Både han og Chitty havde stemt for
en ændring af Selskabets fremgangsmåde ved mødet den
15.november 1978. Der var to nye medlemmer af rådet, Jack Barr (fra
England) og Martin Poetzinger (fra Tyskland), og de var til stede ved
mødet den 15.september 1979. Da det til sidst kom til en afstemning,
var stemmerne delt lige midt igennem: otte for en ændring af
fremgangsmåden og otte imod (heriblandt de to nye medlemmer).
Den 3.februar 1980 kom emnet endnu engang på dagsordenen. På
det tidspunkt var der gået over et år siden mit besøg i
Mexico, og Albert Schroeder havde aflagt endnu et af sine årlige
besøg der. Afdelingsudvalgets medlemmer i Mexico gav atter udtryk for
deres bekymring over den praksis at bruge bestikkelse til opnåelse af
falske militærtjenestedokumenter, og Schroeder aflagde beretning om
denne fortsatte situation for rådet ved sin hjemkomst. Spredte
bemærkninger fra forskellige medlemmer under mødet viste helt
klart, at der ikke på nogen måde kunne opnås to-tredjedeles
flertal i spørgsmålet om alternativ tjeneste, og der blev derfor
slet ikke fremsat noget forslag.
Sagen blev henlagt. Fra det tidspunkt, da brevet fra ældste Michel
Weber i Belgien blev modtaget i november 1977 og indtil februar 1980, havde
Jehovas Vidners Styrende Råd ved seks forskellige lejligheder
forsøgt at løse problemet, men uden resultat.
Hvad nu med de mennesker, der blev berørt af den regel der
vedblev med at være i kraft, dem som Vagttårnet havde
kaldt "de menige medlemmer"? Kunne de også bare
henlægge problemet? Tværtimod! Rådets manglende evne til at
opnå det absolut nødvendige to-tredjedeles flertal betød,
at mandlige Jehovas vidner over hele verden, der handlede i overensstemmelse
med deres samvittighed og accepterede alternativ tjeneste som et forsvarligt
regeringskrav, stadig måtte betale den pris automatisk at blive
betragtet som "ikke-tilsluttet" organisationen, ligestillede med
udelukkede personer. Det betød også, at Det Styrende Råd,
taget under ét, var villigt til at lade den tyve år gamle
fremgangsmåde fortsætte i Mexico, mens en diamentral modsat
fremgangsmåde forblev uændret i Malawi.
To slags lodder på vægtskålen
"To slags lodder er en vederstyggelighed for Jehova; det er
heller ikke godt med svigefulde vægtskåle."
Ordsprogene 20:23; NV-overs.
Hvis vi betragter nogle andre omstændigheder, som gør sig
gældende for Jehovas vidner i Mexico, kunne det måske
hjælpe til at forstå nogle af rådsmedlemmernes måde
at ræsonnere på.
Som et resultat af den mexicanske revolution og på grund af Den
katolske Kirkes tradition for at besidde umådelige rigdomme i form af
jord og anden ejendom, er det i den mexicanske forfatning blevet forbudt alle
religiøse organisationer at eje noget. Kirkebygninger og andre
kirkelige besiddelser er taget i regeringens forvaring; men den giver de
religiøse organisationer lov til at bruge disse. Ligeledes på
grund af fremmede gejstliges udbytning før i tiden er det ikke tilladt
udenlandske præster eller missionærer at virke som sådanne
i landet. Hvilke konsekvenser har dette haft for vidnernes organisation?
Administrationen på Jehovas vidners hovedkontor har på grund
af denne mexicanske lov for længe siden besluttet, at Jehovas vidner i
Mexico ikke skulle præsentere sig selv som en religiøs
organisation, men en "kulturel" organisation. Det lokale
aktieselskab der, La Torre del Vigia, er indregistreret som en sådan
hos de mexicanske myndigheder. Derfor taler Jehovas vidner i Mexico ikke om
at holde religiøse møder eller bibelske møder, men
derimod om at holde "kulturelle" møder. Ved disse
møder er der ingen bønner eller sange, og det samme
gælder også ved de store stævner. Når de arbejder fra
hus til hus, medbringer de udelukkende Vagttårnets litteratur (som de
siger Vagttårnsselskabet forsyner dem med "til hjælp for dem
i deres kulturelle virksomhed"). De medbringer ikke Bibelen ved disse
lejligheder, eftersom det ville vise at de var engagerede i religiøs
aktivitet. En gruppe af vidner i et givent område kaldes ikke en
"menighed", men en "forening". De taler ikke om at holde
dåb, men gør det under navn af at udføre
"symbolet".
Denne "tvetungede tale" er ikke begrundet i, at man lever i et
totalitært land, der undertrykker friheden til at tjene Gud, for det
gør man ikke. 134 Den er hovedsageligt indført for at
unddrage sig regeringens regulativer med henblik på religiøse
organisationers besiddelse af ejendom. Man må heller ikke tro, at dette
arrangement er noget, der stammer fra de mexicanske vidner selv; det er en
ordning, der er udtænkt og sat i værk af det internationale
hovedkvarter i Brooklyn.
Det kan være interessant at sammenligne den velovervejede
afskaffelse af bønner og sange ved vidnernes møder i Mexico med
Selskabets arbejdsmetoder i U.S.A., hvor de er villige til at føre sag
efter sag hele vejen op til landets øverste retsinstanser hellere end
at opgive bestemte sædvaner, såsom at kunne tilbyde litteratur
fra hus til hus uden tilladelse og uden at være nødt til at
melde sig hos politiet, retten til at bruge højtalervogne og
afsætte litteratur på gadehjørnerne og mange andre
aktiviteter, der er forfatningsmæssigt sikrede rettigheder i U.S.A..
Organisationen ønskede ikke at opgive nogen af disse ting. Den
kæmpede for at fastholde dem, skønt disse aktiviteter bestemt
ikke var noget, de kristne i det første århundrede
beskæftigede sig med, og de derfor ikke kan tælles med blandt de
oprindelige, kristne skikke.
Men menigheds- eller gruppebøn var en oprindelig,
religiøs praksis ved de tidlige kristne møder og har
været det blandt Guds tjenere fra umindelige tider. Den mexicanske
regering har intet imod bønner ved religiøse møder.
Jehovas vidner er imidlertid blevet instruerede om at sige, at deres
møder ikke er religiøse. Der er næsten intet
andet, der kan anses for så nært forbundet med tilbedelsen af Gud
eller af mere åndelig karakter, end netop bønnen. Da et
kongeligt dekret engang i oldtidens Persien forbød bøn til
nogen anden end kongen i tredive dage, regnede profeten Daniel bøn til
Gud for så afgørende, at han brød dekretet, selv om han
derved risikerede at miste sin stilling og ejendom, ja, selve livet.
135
Hovedkvarterets organisation anså det imidlertid for
formålstjenligt at ofre menighedsbønnen blandt Jehovas vidner i
hele Mexico. Til hvilken nytte hvilke fordele skulle der være ved det?
Ved at opgive menighedsbøn og sang samt brug af Bibelen i den
offentlige vidneaktivitet kan organisationen bevare ejendomsretten til
Selskabets ejendomme i Mexico og arbejde uden hensyn til regeringens
regulativer, som andre trossamfund må underlægge sig. De er
villige til at sige, at deres organisation ikke er en religiøs
organisation, at deres møder ikke er religiøse møder, at
deres vidneaktivitet ikke er religiøs aktivitet, at dåb ikke er
en religiøs handling skønt Jehovas vidner i alle andre lande
verden over siger lige det modsatte.
Da Det Styrende Råds medlemmer nu kendte denne ordning, kunne
nogle af dem have været tilbøjelige til at godkende bestikkelse
for at få falske papirer, som noget der ikke var særlig meget ude
af trit med den overordnede politik for Jehovas vidner i dette land. Dette
kan måske delvis forklare, hvorfor de på samme tid kunne tale
så hårdnakket imod at "gå på kompromis" i
andre lande. Det synes klart, at i nogle medlemmers sind er dette ikke et
spørgsmål om dobbeltmoral. I deres sind findes der kun én
moral. Og denne moral er: At gøre hvad som helst organisationen
beslutter og billiger. Organisationen traf en beslutning med hensyn til
det mexicanske militærs bestikkelsespraksis, idet de overlod
spørgsmålet til hver enkelts samvittighed; og derfor er det
acceptabelt, at en mand kan betale en sådan bestikkelse for et
militært certifikat og stadig opnå de mest ansvarsfulde poster
indenfor organisationen, og de, der ledte arbejdet der, behøvede ikke
at bekymre sig om deres ansvar ind for Gud. Organisationen besluttede
anderledes med henblik på alternativ tjeneste, (som den også
gjorde med henblik på Malawi), og derfor er enhver, der undlader at
følge denne beslutning, uværdig til at besætte en hvilken
som helst post indenfor menigheden, han har faktisk brudt sin integritet
overfor Gud.
Jeg kunne ikke dengang forstå, hvordan kristne kunne antage et
sådant synspunkt, og jeg kan stadig ikke forstå det. Alle de
kraftige, næsten skingrende opfordringer, der blev fremsat om at
"holde sig fri af verden", kom i mine ører til at lyde hule,
som blot og bar retorik, højtravende snak, der ikke havde noget med
virkeligheden at gøre. Jeg kunne slet ikke se nogen sammenhæng
mellem disse udtalelser og så de faktiske forhold, som var velkendte,
både blandt dem, der talte, og dem, der hørte på.
I næsten tyve år boede jeg i Latinamerika uden at betale
bestikkelse. Men jeg erkender fuldt ud, at der findes steder, ikke bare i
Latinamerika, men også andre steder i verden, hvor det er næsten
umuligt at komme igennem med noget uden at betale penge til en embedsmand,
som ingen ret har til dem selv om man har loven på sin side, og det,
man søger om, er fuldstændig legalt. Det er klart, at dette
må betragtes som en form for pengeafpresning, på samme måde
som da skatteopkrævere og militærpersoner på bibelsk tid
opkrævede mere, end de skulle, og således pressede penge af folk.
Mig forekommer det ikke retfærdigt at fælde en negativ dom over
mennesker, der føler sig tvunget til at bøje sig for denne form
for pengeafpresning. Og hvad mere er, jeg drister mig ikke til at
dømme dem i Mexico, der ikke havde loven på deres side, men
handlede imod loven, og som ikke bare bøjede sig for
pengeafpresningen, men med fuldt overlæg opfordrede en
embedsmand til ulovlige handlinger ved at tilbyde ham penge for et forfalsket
dokument. Det er ikke det, jeg finder så chokerende og
skræmmende ved hele affæren.
Det er derimod det, at mænd i magtfulde stillinger kan
tillægge formodede "organisatoriske interesser" en så
enorm betydning, sammenlignet med almindelige menneskers interesser.
Mennesker med børn, hjem og arbejde, personer, hvoraf mange gennem
hele deres færd viser, at de er mindst lige så samvittighedsfulde
i deres gudsforhold som hver eneste af de mænd, der som en retsinstans
sidder og træffer afgørelser på deres vegne, om hvad der
er indenfor samvittighedens grænser, og hvad der ikke er det.
Det er mænd i høje stillinger, der tiltager sig selv retten
til at have divergerende opfattelser, men som kræver fuldstændig
enighed af alle andre; mænd, der udtrykker mistro over for andres brug
af deres kristne samvittighedsfrihed, men som forventer, at sådanne
andre skal nære ubetinget tiltro til dem og deres beslutninger,
samtidig med at de bevilger sig selv ret til at bruge deres samvittighed til
at lade ulovlige manøvrer og oplagte fordrejelser af kendsgerningerne
gå upåtalt hen.
Det er mænd i høje stillinger, der fordi flytning af
én stemme reducerer et flertal fra 66 2/3 % til 62½ % er villige til
at opretholde en fremgangsmåde, der kan forårsage, at andre
mænd arresteres, bliver skilt fra familie og hjem i månedsvis,
ja, endog bliver sendt i fængsel i flere år, selv om disse
mænd måske ikke kan se det bibelske grundlag for den
fremgangsmåde, de bliver bedt om at følge, og i nogle
tilfælde endda tror at denne fremgangsmåde er forkert.
Det er mænd i høje stillinger, der betjener sig af en
fremgangsmåde, der opfordrer almindelige mennesker til at nægte
at betale et lovligt gebyr til den organisation, der faktisk er den regerende
magt i landet selv om de ved denne fremgangsmåde stiller mænd,
kvinder og børn over for tab af deres hjem og jord, prygl, tortur,
voldtægt og død medens de samtidig siger til mennesker i et
andet land, at det er i orden at bestikke embedsmænd til at udstede et
kort, der falskeligt erklærer, at de har fuldført deres
militærtjeneste og nu står i hærens første reserve.
Det er alt dette, jeg finder chokerende. Og lige meget, hvor
oprigtige nogle måske er, så finder jeg det stadigvæk
skræmmende. Personligt kunne jeg ikke forstå, hvordan
voksne mennesker kunne undgå at få øje på
inkonsekvensen i alt dette, hvordan de kunne undgå at blive
berørte af det og undgå at blive dybt berørte af
virkningerne på andre menneskers liv. Til sidst nåede jeg
simpelthen til den erkendelse, at "organisatorisk loyalitet" kan
få mennesker til at drage de mest utrolige slutninger, kan gøre
dem blinde for selv de groveste uretfærdigheder og ufølsomme
over for de lidelser, deres politik forårsager. At organisatorisk
loyalitet kan gøre mennesker ufølsomme, er der igennem tiden
afgivet utallige beviser på både i den religiøse og den
politiske historie som f.eks. de ekstreme tilfælde med inkvisitionen og
naziregimet. Og den kan stadig give én kvalme, når man oplever
den på nært hold, og på et sted hvor man aldrig havde
forventet det. Efter min mening giver den en magtfuld illustration af, at Gud
aldrig havde til hensigt, at nogle mennesker skulle udøve en så
overdreven autoritet over deres medmennesker. 136
o-o-o-O-o-o-o
Noter:
118: Detaljer om disse angreb og tilstandene i flygtningelejrene
står at læse i 1965 Yearbook of Jehovah's Witnesses, side 171;
Vagttårnet 1.april 1968, siderne 149-151, 165-167; Vågn op!
8.april 1968, siderne 8-13; 22.januar 1973, siderne 3-22; 8.februar 1976,
siderne 3-12.
119: Dette argument var fremsat i Vågn op! 22.januar 1973, side 14.
Den artikel, jeg skrev, kom i Vågn op! 8.februar 1976.
120: New Webster's Dictionary, Deluxe Encyclopedic Edition.
121: Sml. Mattæus 17:24-27, Den danske autoriserede
oversættelse 1992, hvor Jesus erklærer, at en bestemt skat
faktisk ikke kan kræves af ham men ikke desto mindre giver han Peter
besked om at betale den 'for ikke at forarge myndighederne'.
122: Romerne 13:7, NV-overs.
123: Mattæus 5:41, NV-overs.
124: I disse vers siges der: "Den der er svag i troen, skal I
acceptere, men ikke for at bedømme [hans] indre
tvivlsspørgsmål. én har tro til at spise alt, men den
svage spiser grøntsager. Lad ikke den der spiser, se ned på den
der ikke spiser, og lad ikke den der ikke spiser, dømme den der
spiser, for Gud har accepteret vedkommende." "Men den der har
tvivl, er allerede dømt skyldig hvis han spiser, for [han spiser] ikke
ud af tro. Ja, alt hvad der ikke er ud af tro, er synd."
125: Fra et memorandum af Lloyd Barry.
126: Fra et memorandum af Karl Klein.
127: Fra udtalelser af Fred Franz, og nærmere forklaret i et brev
fra William Jackson til Paul Trask.
128: Fra brevet fra det danske afdelingsudvalg, citeret i Lloyd Barry's
indlæg.
129: Fra udtalelser af Ted Jaracz.
130: Fra en udtalelse af Carey Barber.
131: Fra en udtalelse af Fred Franz.
132: Vågn op! 8.april 1968, side 13. Sml. Mattæus 7:1-5.
133: På den tid var Nathan Knorr død; Fred Franz, der nu var
præsident, deltog i alle diskussionerne om alternativ tjeneste.
134: Regeringen i Mexico har faktisk udvist betydelig mildhed mod Jehovas
vidner, for det må være almindelig kendt, at deres
præsentation af sig selv som en ikke-religiøs,
"kulturel" organisation ganske enkelt er et påskud.
135: Daniel 6:1-11; NV-overs.
136: Overs.anm. Det var uden tvivl, fordi Raymond Franz offentliggjorde
disse kompromitterende fakta om vidnernes status i Mexico, og den voksende
kritik dette har medført fra vidner verden over der har læst
hans bog, at Vagttårnsselskabet til sidst fandt det nødvendigt
at indregistrere sin organisation i Mexico som en religiøs
organisation. Vagttårnet for den 1.januar 1990 præsenterer denne
forandring på side 7, men forsøger samtidig at give det udseende
af, at der har været en slags forbud mod vidnernes
religionsudøvelse i landet, og at dette forbud nu er blevet
ophævet. Man skriver: "Et af højdepunkterne i 1989 var, at
Jehovas vidner fik en ændret status i Mexico. Som følge heraf
kan man nu for første gang bruge Bibelen i hus-til-hus-arbejdet og
indlede møderne med bøn." -
o-o-o-O-o-o-o
Hvis du ønsker at vide, hvordan du kan få fat i den danske
udgave af denne bog (329 sider 128 kr.), og hvorfor og hvordan Ray Franz
forlod Jehovas vidner, kan vi oplyse, at du kan købe den (bestille
den) i enhver dansk boghandel eller hos:
Kommentar-Forlaget
Birkevænget 1
7130 Juelsminde
o-o-o-O-o-o-o
|