"Og de samlede kongerne på det sted, som på hebraisk hedder Harmagedon." Åbenb. 16:16, NyTestamente på hverdagsdansk
De voksne er dog ikke gået ram forbi,
for i bogen Du kan overleve Harmagedon og komme ind i Guds nye verden
er der i kapitel 21, 'Den universelle Harmagedonkrig bryder ud' (side 341-342)
en rent ud sagt bloddryppende fremstilling af samme emne, noget som aldeles
ikke er egnet til at skaffe frygtagtige sjæle ro i sindet! Begge
bøger var officielle lærebøger for Jehovas vidner i
en årrække, så der er desværre mange, der har fået
deres syn på denne del af de bibelske profetier spoleret på
det grusomste.
Sagen er jo den, at lige fra sektens stifter,
den unge og temmelig naive amerikanske forretningsmand Charles Taze Russell
for godt 100 år siden begyndte at skrive sine Studier i Skriften,
hvoraf nr. 4 kom til at hedde Slaget ved Harmagedon, har bevægelsen
været galt afmarcheret, når det gælder den såkaldte
'Harmagedonkrig'. Billedet har ganske vist ændret sig en smule i
årenes løb, men ikke helheden, og et af de forkerte punkter
i vidnernes udlægning, som ikke har ændret sig, er at denne
krig eller dette slag er noget fremtidigt og at det er nær
for hånden. Dette er en helt forkert opfattelse, ikke blot fordi
en begivenhed kan ikke være nær for hånden i mere end
100 år, men simpelthen fordi denne begivenhed er fortidig!
Der er overhovedet ingen grund til at være bange for denne begivenhed,
dette slag ved Harmagedon, for det, som symboliseredes med denne betegnelse
i Åbenbaringsbogen, er forlængst overstået, og vi har
endog en udmærket øjenvidneskildring af det - selv om det
ikke deri kaldes ved sit apokalyptiske navn, men fremstår under en
mere realistisk betegnelse. Det skal vi se på om lidt, men vi skal
lige have navnet og nogle få andre detaljer sat på plads først.
Hvad betyder 'Harmagedon' egentlig? Som bibelske videnskabsmænd og historikere
har vidst længe, er der ikke noget bogstaveligt sted, der hedder
Harmagedon; ordet er dog let forståeligt, for førsteleddet
har
betyder 'bjerg' på hebraisk, og andetleddet er den græske stavemåde
for bynavnet Megiddo. Denne by lå strategisk i Israel på kanten
af Jizreelsletten på et sted, hvor mange veje mødtes, og den
gamle ruinhøj ses tydeligt i det flade landskab. Så selv om
navnet betyder 'Megiddos bjerg', så er der intet sådant, selv
om nogle ville henføre betegnelsen til det nærliggende Tabors
bjerg. I nærheden af Megiddo udkæmpedes der afgørende
slag i fortiden: efter indtoget i Kana'an besejrede Josua en række
konger, bl.a. kongen af Megiddo, og senere besejrede Barak og Debora kana'anæernes
hærfører Sisera "ved Megiddos vande". Senere faldt den gode
konge Josias her, i et forsøg på at stoppe den ægyptiske
hærs fremmarch, da Farao Neko var på vej til at slås
med Babels konge ved Karkemish. Det ser ud til, at de lærde har ret
i at opfatte navnet Harmagedon, 'Megiddos bjerg', som symbol på et
sted, hvor en afgørende kamp finder sted. - Jos. 12:21; Dom. 4:12;
5:19; 2 Kong. 23:28-30.
Som alle opmærksomme bibellæsere
ved, forekommer ordet Harmagedon kun én gang i hele Bibelen, nemlig
i Åbenbaringen 16:16, der jo er en lille detalje i en af bogens store
"syvheder", nemlig afsnittet om "Guds harmes syv skåle", som syv
engle fra Guds himmelske tempel skulle udgyde over jorden eller landet.
(Åbenb. 15:1-16:21). Dette afsnit svarer både i struktur og
i en hel del enkeltheder til det tidligere afsnit om de syv engle med de
"syv trompeter", der åbenbart skulle varsle Guds straffedomme højlydt
(Åbenb. 8:1-11:19). Denne sidstnævnte "syvhed" afslutter første
halvdel af Åbenbaringsbogen, hvorefter der begyndes på en frisk
fra 12:1 med to store tegn, og i en ny udvikling afsløres der endnu
flere detaljer af Guds hellige hensigt.
Hvornår skrev Johannes om Harmagedon? Før vi går videre, skal vi
lige se på to meget vigtige punkter, nemlig affattelsestiden for
Apokalypsen, Åbenbaringen (eller 'Afsløringen', som ordet
egentlig betyder), og tiden for dens store profetiers opfyldelse. Der er
som bekendt to ret så forskellige meninger om det første punkt,
idet den mest populære men meget svagt underbyggede teori går
ud på, at bogen blev til mens Kejser Domitian regerede, ca.. 95-96
e.v.t., og det er som bekendt den teori, Jehovas vidner holder sig til.
Den anden holder på, at Johannes skrev disse syner ned i Kejser Neros
regeringstid, ca. 64 e.v.t., og den stemmer langt bedre med alle kendsgerningerne.
Den første teori hyldes af dem, der gerne vil udskyde opfyldelsen
af profetierne til fremtiden, og som i skjul heraf foretager al slags mærkelige
beregninger, som adventistiske kredse jo har gjort siden begyndelsen af
det 19. århundrede, mens den anden længe har været fastholdt
af de lærde, der har søgt at se sammenhængen i hele
den bibelske beretning, uden hverken at lægge til eller trække
fra.
Her skal vi lige minde om, at hvis Åbenbaringen
var fra 96 e.v.t., så ville dens profetier ligesom hænge i
den frie luft, for husk at Jesus indleder den i 1:1 med at sige, at den
skal vise Guds trælle "det der snart skal ske". Og i v. 3: "Den fastsatte
tid er nær"! I 3:11 siger han: "Jeg kommer hurtigt." Faktisk viser
hele bogen utvetydigt, at den er en detaljeret advarsel i kodesprog om
nært forestående begivenheder, der vil indtræffe mens
bogens modtagere er i live, ja, meget snart endda!. Dette ses også
i slutningen, hvor Jesus siger kort og godt: "Han, som vidner om disse
ting, siger; "Ja, jeg kommer hurtigt"." (3:11; 22:20) Hvis dette var blevet
sagt i året 96 e.v.t., så ville det ingen forbindelse have
med det virkelige liv, for hverken det år eller i årene lige
efter var der nogen som helst begivenhed, der kunne opfattes som blot en
skygge af en opfyldelse af de storladne profetier i Åbenbaringen.
Men hvis vi accepterer de overvældende beviser på, at den blev
til i 60erne e.v.t., så ser det hele helt anderledes ud, og så
er den naturlige forbindelse knyttet med Jesu store Oliebjergsprofeti,
og så peger de alle hen på den største begivenhed i
den apostolske tidsalder, nemlig Jerusalems ødelæggelse og
dermed hele den gamle jødiske kulturs undergang, den der var fast
knyttet til den gamle mosaiske lovpagt, templet og offertjenesten ved levitpræsterne.
Og det er lige netop denne begivenhed, der er tale om. - Heb. 8:13; 2 Peter
3:11, 12.
En af de bedste nyere udredninger af spørgsmålet om tiden forÅbenbaringens tilblivelse findes i bogen Redating the New Testament af den engelske bibellærde John A.T. Robinson (London 1976), der klart og utvetydigt påviser, at ikke blot Åbenbaringen, men alle de kristne græske skrifter blev forfattet før år 70 e.v.t., og at alle disse skrifters profetier reelt peger hen på den førnævnte store katastrofe for Jerusalem, da romerne indtog den og ødelagde den (se især kap. VII, 5. 221-253).. Der er mange lærde værker, der peger i samme retning, men der er især et, der gør det klart, og det er bogen The Parousia A Study of the New Testament Doctrine of Our Lord's Second Coming (London 1878, 1887; genoptrykt 1983 i Grand Rapids, Michigan). Denne strengt logiske udredning påviser, at betegnelsen 'Babylon den Store' simpelt hen er Åbenbaringens kodenavn for datidens Jerusalem, og at 'Harmagedonkrigen' ganske enkelt var et tilsvarende kodenavn for jødernes krig mod romerne i årene fra 66 e.v.t., da det første oprør fandt sted, og frem til klimakset i år 70, da byen faldt og hele det jødiske samfund blev rykket op med rode, ganske som Jesus havde forudsagt. Læg mærke til, hvad der siges om 'den store stad' i Åbenbaringen 11:8, at det var der, "hvor deres herre blev pælfæstet". Hvilken anden stad end Jerusalem kan der her være tale om? Husk hvad Jesus havde sagt om denne by: Jerusalem, jerusalem, der dræber profeterne og stener dem der er sendt til hende - hvor ofte har jeg ikke villet samle dine børn på samme måde som en høne samler sine kyllinger under vingerne'. Men I ville ikke'. Se, jeres hus overlades til jer selv'. - Matt. 23:37, 38; Lukas 13:34, 35. Og læg så mærke til bekræftelsen herpå i Abenbaringens ord om 'Babylon den store' (18:24): Ja, i hende fandtes blod af profeter og af hellige, og af alle som er blevet slået ihjel på jorden (ge: landet) Der er ingen tvivl mulig - Åbenbaringen blev nedskrevet før Jerusalem blev ødelagt, som en for fjenderne uforståelig advarsel til Guds tjenere, så de vidste, hvad "der skulle ske snart"'. Mere om dateringen af Harmagedon I virkeligheden er Åbenbaringen,
som set og nedskrevet af Johannes, en meget stærkt udvidet udgave
af Jesu store profeti om Jerusalems og templets ødelæggelse
(Mattæus 24 og parallelstederne). Mange har jo netop undret sig over,
at denne profeti, der spiller så stor en rolle i de tre første
evangelier, overhovedet ikke er omtalt med et eneste ord i Johannesevangeliet,
men ret beset er der ingen grund til undren, for Jesus har tydeligvis betroet
sin elskede discipel Johannes at sørge for den sidste store advarsel
inden det hele gik løs, ved at lade ham se disse mægtige syner
og nedtegne dem i det betagende symbolsprog, hvori bogen er affattet. Og
som berettet af kirkehistorikeren Eusebius, så skete der netop det,
at menigheden i Jerusalem modtog en særlig advarsel i form af et
'orakel', hvorefter de gjorde, som Jesus havde sagt, de forlod Jerusalem
og Judæa og flygtede til bjergene, nemlig til højlandet hinsides
Jordan, hvor de tog ophold i en neutral by, Pella, i det såkaldte
Dekapolis, en bysammenslutning, der intet udestående havde med romerne.
Derved fulgte de ikke blot Jesu råd, men de gjorde også ligesom
Israels folk havde gjort alle dage, når en fare truede - selv kong
David havde måttet flygte den vej i sin tid, da hans søn Absalom
gjorde oprør. - 2 Sam. 15-18; Matt. 24:15-22; Åbenb. 7:9-17.
Lad os lige se på Åbenbaringen 16:16 endnu engang, for at sikre os, at vi har forstået denne del af profetien korrekt. Der står fx at de urene inspirerede udtalelser går ud til "kongerne på hele den beboede jord" for at samle dem til krigen, og her vil JVerne sikkert udbryde: 'Kan I se, hvad vi sagde, det her er globalt, ikke en lille lokal krig!' Men lad os nu se: det ord, der er oversat 'den beboede jord' er det græske oikoumene, der ikke siger noget om jord overhovedet, det er noget som NV-oversættelsen har lagt til! Ordet er fortids tillægsmåde i hunkøn af ordet oikeo ('at bygge, bo'), der igen kommer af ordet oikos ('hus, bolig'); og tillægsmåden betyder blot 'bebygget' eller 'beboet', uden mindste antydning om størrelsen eller udbredelsen af det 'beboede' . Grækerne brugte det selv om deres eget land, og det af grækere 'bebyggede' område, og romerne brugte det på lignende vis, om det af romere beboede eller beherskede område. Sådan er det tydeligvis brugt i Lukas 2:1, for den romerske kejser kunne naturligvis kun holde mandtal inden for sit eget rige. I alt anvendes ordet 15 gange i de græske skrifter, og praktisk taget altid om et begrænset område, som fx. i ApGer. 24:5, hvor der naturligvis kun er tale om de områder, hvor Paulus har arbejdet, og det samme må gælde om ApGer. 17:6. Vi får et klart fingerpeg om ordets anvendelse hos Paulus i Rom. 10:18, hvor der siges, at de kristnes budskab er kommet ud til 'den beboede jords (oikoumene) fjerneste egne' . Dette blev skrevet ca. år 56 e.v.t., og Paulus citerer her Salme 19:4, hvor det hebraiske ord er tebhel, der betyder 'opdyrket', og som ofte anvendes om Israels agerland, det anvendelige, beboelige område, og i Septuaginta-oversættelsen gengives det regelmæssigt med oikoumene, der derved får den samme anvendelse. Der er således aldeles ikke tale om noget globalt eller verdensomspændende - der er altid tale om noget lokalt, som man jo kunne vente det i sådanne tekster. Vi får et yderligere kraftigt vidnesbyrd om ordets anvendelse i Lukas 21:26, hvor der siges, at i forbindelse med Jerusalems og templets ødelæggelse (husk, det er det, der er tale om, ikke noget andet, jvf. vs, 5-7! skulle folk besvime "af frygt og det de venter der kommer over den beboede jord (oikoumene)". Over hvilken 'beboet jord' kom de begivenheder, som Jesus forudsagde? Over Judæa og Jerusalem, først og fremmest, men i sin helhed måtte hele Israels land fra nord til syd og fra øst til vest bøde for folkets oprør, i årene fra 66, da oprøret begyndte, til højdepunktet i 70, da byen blev indtaget og brændt af, og lige til den sidste modstand blev overvundet ved Masada nogle år senere. Der var ikke tale om en hel 'verden', ikke engang om hele Romerriget, kun om Israels land, absolut intet andet. Og når Jesus anvender ordet på denne måde, så har vi ikke ret til at søge at udvide dets klare og enkle betydning til noget meget større, bare fordi det passer meget bedre ind i vort kram og vore yndlingsteorier. Men hvilke 'konger' var det så, der
skulle samles ved Harmagedon? Lad os et øjeblik vende tilbage til
Åbenbaringens symbolsprog og se, hvem der skulle herske, når
krigen brød ud: Jo, der står, at dyrets ti horn betød
'ti konger', der skulle få magt en time sammen med dyret, dvs. sammen
med den sammensværgelse, der stod bag oprøret, og som søgte
i lighed med de dyr, der omtales hos Daniel, at kæmpe mod de andre
magter, i dette tilfælde mod den romerske verdensmagt. Der må
derfor være tale om oprørets ledere, der ikke omtales med
navn andre steder end hos Josefus, men der er der ingen mangel på
sådanne (Åbenb. 17:12-14). Læg lige mærke til,
at synet af kongerne, der samles, i 16:16, ikke fører direkte til
krigen - den beskrives ikke førend i 19:11-21, og den fik selvfølgelig
det ventede udfald: Den af jøderne forkastede Messias besejrede
sine fjender og ødelagde deres tempel og alt, som kunne binde dem
til den nu ugyldige gamle lovpagt. Dette var 'krigen på Guds, den
Almægtiges store dag', Harmagedonslaget, om man vil, og som dette
symbolske navn antyder, blev det et meget afgørende og endeligt
slag. Det blev, som Jesus antydede, 'så stor en trængsel, som
der ikke har været fra verdens begyndelse og til nu (dvs. år
33 e.v.t.), og som heller ikke vil indtræffe igen! Mange vil synes,
at denne beskrivelse er forkert, især når man tænker
på de to verdenskrige vi har oplevet i dette århundrede, og
det kan jo synes ganske rigtigt. Men det er slet ikke det, der er tale
om, for dette var en enestående krig - det var nemlig aldrig før
sket, at Skaberen, Jehova, den Almægtige, havde ladet sit pagtsfolk
nedkærnpe så totalt som det skete her, og årsagen var
den klare, at de havde forkastet og dræbt hans Søn, hans udsendte
Messias, og derved havde de endeligt svigtet den pagt, de havde med ham,
og så var der ingen redning. En gang før var det kommet så
vidt, at han havde ladet Babels konge besejre dem og ødelægge
deres by og tempel, men dengang havde han forbarmet sig over en lille rest
og ladet dem komme tilbage til deres land for at genrejse den sande gudsdyrkelse
der. Men denne gang var der ikke nogen vej tilbage: han havde udvalgt sig
et folk, der bar Rigets frugter, og for det kødelige Israel var
der ingen redning. Dommen var uafvendelig og den blev eksekveret af Romerrigets
hære, ganske som han havde brugt babylonierne ved Jerusalems første
ødelæggelse. Den generation, der havde øvet ugerningen,
fik den endelige straf at føle, ganske som forudsagt. - Matt. 21:33-41;
23:38, 39; 24:34.
Og her er det, den øjenvidneskildring
kommer ind, som vi nævnte tidligere, og som mange vil have gættet,
er der her tale om den beretning, som den jødiske historieskriver
Flavius Josefus skrev i slutningen af det første århundrede.
Han havde selv været med som guvernør og hærfører
i Galilæa, men han var ikke særlig krigerisk, og det lykkedes.
hain at komme til at overgive sig og finde nåde for romernes øjne,
og han fulgte dem derefter på resten af felttoget, og han så
med egne øjne, hvad der skete med Jerusalem i året 70, da
romerne slog en jernring om byen ved påsketid, da byen var overfyldt
af påskerejsende fra mange steder, hvor jøderne boede i adspredelsen,
som det hed. Han beskriver klart og tydeligt, hvilken katastrofe det var,
og mange af de detaljer, som han fremlægger, viser tydeligt, at Jesu
profeti blev opfyldt til punkt og prikke. Hans værk hedder Jødernes
krig mod romerne, og selv om han vist skrev den første udgave
på aramaisk, så er den udgave, der er bevaret i gamle håndskrifter,
på græsk, og den er iøvrigt oversat til mange sprog.
Der findes et par ældre oversættelser på dansk, men den
nyeste er Flavius Josefus; Den jødiske krig, oversat af E.
Harsberg, Tusculanum, 2. oplag, 1999. I dette værk kan man få
syn for sagn, og der er iøvrigt også lidt om denne skelsættende
begivenhed i nogle af de romerske historiske værker på latin
fra denne tid, men de er ikke øjenvidneberetninger som Josefus'
er det.
Ingen grund til angst for Harmagedon Eftersom 'krigen på Guds, den Almægtiges,
store dag' forlængst er overstået, er der naturligvis ingen
grund til at nære nogen som helst frygt i den anledning - 'Harmagedonslaget'
er omme, og det skal aldrig gentage sig. Det har vi Jesu ord for, og derfor
behøver vi heller ikke at nære nogen som helst angst på
grund af de andre falske forudsigelser, som Vagttårnets ledere har
diverteret med i tidens løb. Russell's og hans medarbejderes store
fejl var først og fremmest, at de naivt accepterede de adventistudregninger,
som de blev præsenteret for dengang, i l870erne, uden først
at sikre sig, at de vidste, hvad de bibelske profetier, som der blev arbejdet
med, betød dengang de blev udtalt og nedskrevet. Havde de dengang
læst og studeret sådanne værker som den før omtalte
bog, The Parousia, af James Stuart Russell, så havde de været
i stand til at undgå en masse besvær og fejltagelser, og de
kunne have sparet sig selv og deres tilhængere for store skuffelser.
Denne bog udkom som nævnt i 1878, dvs. året før forfatterens
amerikanske navnebroder udgav sit Vagttårnsblad, og der havde været
tid nok til at se tingene bedre efter i sømmene. Men det gjorde
man ikke, og det har man heller ikke gjort siden, og det er den anden grove
fejl, disse ledere har begået: de har nu engang udnævnt sig
selv til Guds eneste anerkendte tjenere og skrift-fortolkere her på
jorden, og så lytter de ikke til andre. Men når man ser alt
det nonsens, de har udbredt, alle de fordrejninger af Guds ord og hjemmestrikkede
kronologiske beregninger, som de har fabrikeret, så må man
tage sig til hovedet. Her er der virkelig grund til at være bange,
hvis man bliver ved med at tro på sådan noget, for det vil
aldrig bringe andet end skuffelse. Det har Russell's, Rutherford's, Knorr's
og Franz's forudsigelser bragt deres tilhængere lige siden de begyndte,
og da der ikke er mindste tegn på at de vil ændre holdning,
så kan man kun forudse endnu større skuffelser - desværre.
Man kan roligt sige, at de lærdomme, som Vagttårnsbevægelsen
står for og udbreder med sit vældige propagandaapparat, er
direkte og grove fejlfortolkninger af Guds hellige Ord, og sådanne
skal man holde sig langt fra. -5 Mos. 4:2; 12:32; Ord. 30:5, 6; Åbenb,
22:18, 19.
Emner for yderligere granskning I denne korte oversigt har vi koncentreret
os om hovedpunkterne i emnet 'Harmagedon', fordi dette emne er af stor
aktualitet for alle nuværende og forhenværende medlemmer af
bevægelsen. Der er naturligvis mange detaljer, som vi ikke har bragt
ind i diskussionen, for så ville den have opnået samme længde
som en bog, og det var ikke meningen. Imidlertid forstår vi godt,
at mange læsere af disse linier vil have spørgsmål,
som de gerne vil have besvaret, og naturligvis er vi villige til at besvare
alle relevante spørgsmål i den forbindelse - ikke mindst fordi
vi forstår udmærket, at mange af de her fremførte synspunkter
og forklaringer er nye for de fleste.
Som de fleste også vil forstå,
er der jo mange beslægtede emner, som vi heller ikke har kunnet komme
ind på her, men det er vores hensigt at tage dem op efterhånden,
som tiden tillader det. Det vil være emner som 'endens tid', 'de
sidste dage', 'verdens ende (eller 'denne tingenes ordnings afslutning',
som vidnerne siger i dag), 'tegnet på Kristi nærværelse
(parousia)', 'evangeliet (eller 'denne gode nyhed') om riget', 'falske
profeter', også sådan noget som 'den lille hjord', 'de andre
får', 'den store skare 'de 144,000', og andre ting i den forbindelse,
bl.a. 'kaldelse', 'frafald', 'udstødelse' og deslige. Der er faktisk
et helt katalog af højst relevante emner at tage fat på, og
vi håber at få en del af dem frem i lyset inden alt for længe.
Her må vi dog lige erindre om, at vi ønsker ikke at forhaste
os, for vi har intet ønske om at begå samme slags fejltagelser
som dem, Jehovas vidner har begået, og som de fremturer i endnu -
vi vil bruge den tid, der er nødvendig, til at granske hvert aktuelt
emne grundigt, før vi præsenterer det for læserne.
Og i den forbindelse vil vi understrege
endnu en gang: Bibelen vil altid være vor højeste autoritet.
Vi anser den for at være Skaberens, Jehovas, den almægtige
Guds inspirerede Ord, 'Livets Ord', som vi kan stole helt og fuldt på,
og når folk ikke forstår det i dag, så ser vi det som
et resultat af den vildledning, som både ateister og religiøse
ledere har udsat dem for. Vi hævder Bibelen som vor sikre kilde til
at lære om Guds vilje med os og hele skaberværket, og vi bygger
alle konklusioner på den.- Salme 12:6; Johs. 6:68; 17:17.
Jeg håber at ovenstående informationer vil give dig fred
i sindet og den trøst som en kærlig Gud og hans søn
Jesus Kristus giver.
Eller næste artikel - DEN STORE SKARE
|